Nykyaikainen matkailualan rekrytointistrategia : rekrytointistrategian kehittäminen ja digitaalisen rekrytoinnin hyödyntäminen
Hyppönen, Eveliina (2024)
Hyppönen, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314729
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin matkailu- ja ravitsemisalan työvoimapulan sekä siihen liittyvien haasteiden tuomia haasteita rekrytointiprosessin näkökulmasta. Työn tavoitteena oli selvittää käytännön keinoja työvoimapulan vaikutusten huomioimiseksi rekrytointistrategioiden kehittämisessä ja digitaalisen rekrytoinnin hyödyntämisessä. Tutkimuskysymykset keskittyivät työvoimapulan vaikutuksiin rekrytoinnin suunnittelussa sekä digitaalisten työkalujen hyödyntämiseen. Työssä keskeisinä käsitteinä käsiteltiin työvoimapulaa, rekrytointistrategiaa, digitalisaatiota rekrytoinnissa ja hakijakokemusta.
Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta, jossa hyödynnettiin matkailu- ja ravitsemisalan yrityksen rekrytoijan haastattelua tietoperustan tukena. Analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua, jonka avulla tarkasteltiin haastatteluaineiston keskeisiä teemoja.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset haastattelusta sekä tietoperustasta osoittivat, että matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä kohtaanto-ongelma ja epäselvät työsuhteen ehdot ovat keskeisiä haasteita rekrytoinnissa ja toimialan houkuttelevuudessa. Lisäksi työssä havaittiin tietoperustan ja haastattelun tulosten perusteella, että digitaalisen rekrytoinnin ja sosiaalisen median hyödyntäminen rekrytoidessa voivat parantaa työmarkkinoilla jo olemassa olevan osaavan työvoiman tavoitettavuutta ja rekrytoinnin tavoitteiden saavuttamista tehokkaammin.
Työn tuloksia ja ehdotuksia toimenpiteistä voidaan hyödyntää matkailu- ja ravitsemisalan yritysten rekrytointistrategioiden kehittämisessä sekä työvoiman houkuttelemisessa ja sitouttamisessa osaksi rekrytointiprosessia. Opinnäytetyö tarjoaa myös ymmärrystä digitaalisen rekrytoinnin mahdollisuuksista ja haasteista alan kontekstissa.
Tutkimusmenetelminä tässä opinnäytetyössä on käytetty kvalitatiivista tutkimusta, jossa hyödynnettiin matkailu- ja ravitsemisalan yrityksen rekrytoijan haastattelua tietoperustan tukena. Analyysimenetelmänä on käytetty teemoittelua, jonka avulla tarkasteltiin haastatteluaineiston keskeisiä teemoja.
Opinnäytetyön keskeiset tulokset haastattelusta sekä tietoperustasta osoittivat, että matkailu- ja ravitsemisalan yrityksissä kohtaanto-ongelma ja epäselvät työsuhteen ehdot ovat keskeisiä haasteita rekrytoinnissa ja toimialan houkuttelevuudessa. Lisäksi työssä havaittiin tietoperustan ja haastattelun tulosten perusteella, että digitaalisen rekrytoinnin ja sosiaalisen median hyödyntäminen rekrytoidessa voivat parantaa työmarkkinoilla jo olemassa olevan osaavan työvoiman tavoitettavuutta ja rekrytoinnin tavoitteiden saavuttamista tehokkaammin.
Työn tuloksia ja ehdotuksia toimenpiteistä voidaan hyödyntää matkailu- ja ravitsemisalan yritysten rekrytointistrategioiden kehittämisessä sekä työvoiman houkuttelemisessa ja sitouttamisessa osaksi rekrytointiprosessia. Opinnäytetyö tarjoaa myös ymmärrystä digitaalisen rekrytoinnin mahdollisuuksista ja haasteista alan kontekstissa.