Käytettyjen vaatteiden markkinat Suomessa ja Ruotsissa
Palmula, Lilli (2024)
Palmula, Lilli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314827
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin käytettyjen vaatteiden markkinoita Suomessa ja Ruotsissa. Tutkimusongelmana on, miksi käytettyjen vaatteiden ostaminen on kovassa suosiossa sekä miksi ihmiset ostavat vaatteita käytettynä. Tavoitteena on löytää vastaus kuluttajakäyttäytymiseen käytettyjen vaatteiden ostamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, minkä empiria kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen perusteella. Tutkimuksessa haastateltiin 12 henkilöä, jotka ostavat vaatteita käytettynä. kuusi vastaajista oli suomalaisia ja kuusi ruotsalaisia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kostuu kolmesta teemasta. Teemat ovat kestävä kehitys, kuluttajan ostokäyttäytyminen sekä kirpputorien liiketoiminta. Teoreettinen viitekehys on pohja tutkimuksen teoriaosuudelle.
Tutkimustulokset osoittavat, että ruotsalaisilla ja suomalaisilla on paljon yhteneväisyyksiä käytettyjä vaatteita ostaessaan. Yhdelletoista vastaajalle käytettyjen vaatteiden ostaminen on lisääntynyt viimeisen viiden vuoden aikana. Monelle käytettyjen vaatteiden ostaminen pikamuodin sijaan tarkoittaa uniikkien vaatteiden löytämistä halvalla hinnalla. Tämän lisäksi tuloksista huomaa, kuinka kestävä kehitys ja ekologisuus ovat tärkeitä arvoja kuluttajille, jonka takia he haluavat tehdä vaateostoksena kirpputoreilta. Lisäksi tutkimuksessa tuli ilmi, että sosiaalisella medialla on myös vaikutusta ihmisten ostopäätökseen ostaa vaatteita käytettynä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, minkä empiria kerättiin puolistrukturoitujen haastattelujen perusteella. Tutkimuksessa haastateltiin 12 henkilöä, jotka ostavat vaatteita käytettynä. kuusi vastaajista oli suomalaisia ja kuusi ruotsalaisia.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys kostuu kolmesta teemasta. Teemat ovat kestävä kehitys, kuluttajan ostokäyttäytyminen sekä kirpputorien liiketoiminta. Teoreettinen viitekehys on pohja tutkimuksen teoriaosuudelle.
Tutkimustulokset osoittavat, että ruotsalaisilla ja suomalaisilla on paljon yhteneväisyyksiä käytettyjä vaatteita ostaessaan. Yhdelletoista vastaajalle käytettyjen vaatteiden ostaminen on lisääntynyt viimeisen viiden vuoden aikana. Monelle käytettyjen vaatteiden ostaminen pikamuodin sijaan tarkoittaa uniikkien vaatteiden löytämistä halvalla hinnalla. Tämän lisäksi tuloksista huomaa, kuinka kestävä kehitys ja ekologisuus ovat tärkeitä arvoja kuluttajille, jonka takia he haluavat tehdä vaateostoksena kirpputoreilta. Lisäksi tutkimuksessa tuli ilmi, että sosiaalisella medialla on myös vaikutusta ihmisten ostopäätökseen ostaa vaatteita käytettynä.