Perehdytysmanuaali myyntineuvottelijan työhön X-yrityksessä
Salonen, Verna (2024)
Salonen, Verna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314852
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee myyntineuvottelijoiden perehdytyksen puutetta X-yrityksessä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi X-yritys, ja se on kirjoitettu kevään 2024 aikana. Opinnäytetyön tyyli on toiminnallinen opinnäytetyö ja se koostuu kyseisestä opinnäytetyöstä, sekä toiminnallisesta osuudesta, konkreettisesta perehdytysmanuaalista.
X-yrityksen nykyinen perehdytysmalli perustuu epäviralliseen käytäntöön, jossa uudet työntekijät perehdytetään työhönsä käytännön työn kautta ilman selkeää suunnitelmaa. Tämä johtaa epätarkkaan ja puutteelliseen perehdytykseen, mikä vaikuttaa negatiivisesti työntekijöiden suorituskykyyn. Tämän puutteellisen perehdytysmallin vuoksi, syntyi opinnäytetyön tutkimukselle ja toiminnalliselle osuudelle tarve.
Opinnäytetyö esittelee tutkimukselle teoreettisen tietoperustan perehdyttämisestä, sekä sen eri muodoista moninaisin lähdeaineistoin. Teoreettisen tietoperustan pohjalta on luotu opinnäytetyön toiminnallinen osuus, uusi perehdytysmanuaali myyntineuvottelijan työhön.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus esittää uuden perehdytysmanuaalin, joka on luotu toimeksiantaja X-yrityksen, sekä sen työntekijöiden, että kirjoittajan yhteisten ajatusten ja tarpeiden pohjalta. Uusi perehdytysmanuaali keskittyy myyntineuvottelijan työhön perehdyttämiseen X-yrityksessä. Perehdytysmanuaali tarjoaa selkeän ja kattavan oppaan uusille työntekijöille vaihe vaiheelta, alkaen perehdytyksen suunnittelusta ja päättyen työtehtävien itsenäiseen suorittamiseen.
Manuaalissa esitetään esimerkiksi mentorointijärjestelmä, sekä perehdyttämisen seurantajärjestelmä. Uusi perehdytysmanuaali pyrkii korjaamaan nykyisen epävirallisen ja epäjohdonmukaisen perehdytyskäytännön puutteet.
Opinnäytetyö esittelee tutkimuksen metodit ja kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimuksen, joka toimi valittuna tutkimustyylinä opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä käydään tutkimuksen tulokset läpi syväluotaavasti, joiden tuloksena on selvitetty, että nykyinen perehdytyksen muoto, ei ole ollut optimaalinen myyntineuvottelijoiden perehdytykseen. Tuloksien perusteella on tuotettu uusi perehdyttämismanuaali.
Opinnäytetyö vastasi tutkimusongelmaan, ja täytti tutkimuksen tavoitteet. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta panosta X-yrityksen perehdytyskäytäntöjen kehittämisessä ja voi toimia mallina muille organisaatioille, jotka kohtaavat samankaltaisia haasteita perehdytyksessä.
Opinnäytetyössä toimeksiantajasta käytetään sanaa X-yritys, sillä toimeksiantajan toiveita kunnioittaen työ julkaistaan niin, ettei työn toimeksiantaja ole julkisesti esillä.
X-yrityksen nykyinen perehdytysmalli perustuu epäviralliseen käytäntöön, jossa uudet työntekijät perehdytetään työhönsä käytännön työn kautta ilman selkeää suunnitelmaa. Tämä johtaa epätarkkaan ja puutteelliseen perehdytykseen, mikä vaikuttaa negatiivisesti työntekijöiden suorituskykyyn. Tämän puutteellisen perehdytysmallin vuoksi, syntyi opinnäytetyön tutkimukselle ja toiminnalliselle osuudelle tarve.
Opinnäytetyö esittelee tutkimukselle teoreettisen tietoperustan perehdyttämisestä, sekä sen eri muodoista moninaisin lähdeaineistoin. Teoreettisen tietoperustan pohjalta on luotu opinnäytetyön toiminnallinen osuus, uusi perehdytysmanuaali myyntineuvottelijan työhön.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus esittää uuden perehdytysmanuaalin, joka on luotu toimeksiantaja X-yrityksen, sekä sen työntekijöiden, että kirjoittajan yhteisten ajatusten ja tarpeiden pohjalta. Uusi perehdytysmanuaali keskittyy myyntineuvottelijan työhön perehdyttämiseen X-yrityksessä. Perehdytysmanuaali tarjoaa selkeän ja kattavan oppaan uusille työntekijöille vaihe vaiheelta, alkaen perehdytyksen suunnittelusta ja päättyen työtehtävien itsenäiseen suorittamiseen.
Manuaalissa esitetään esimerkiksi mentorointijärjestelmä, sekä perehdyttämisen seurantajärjestelmä. Uusi perehdytysmanuaali pyrkii korjaamaan nykyisen epävirallisen ja epäjohdonmukaisen perehdytyskäytännön puutteet.
Opinnäytetyö esittelee tutkimuksen metodit ja kvalitatiivisen, eli laadullisen tutkimuksen, joka toimi valittuna tutkimustyylinä opinnäytetyössä. Opinnäytetyössä käydään tutkimuksen tulokset läpi syväluotaavasti, joiden tuloksena on selvitetty, että nykyinen perehdytyksen muoto, ei ole ollut optimaalinen myyntineuvottelijoiden perehdytykseen. Tuloksien perusteella on tuotettu uusi perehdyttämismanuaali.
Opinnäytetyö vastasi tutkimusongelmaan, ja täytti tutkimuksen tavoitteet. Opinnäytetyö tarjoaa arvokasta panosta X-yrityksen perehdytyskäytäntöjen kehittämisessä ja voi toimia mallina muille organisaatioille, jotka kohtaavat samankaltaisia haasteita perehdytyksessä.
Opinnäytetyössä toimeksiantajasta käytetään sanaa X-yritys, sillä toimeksiantajan toiveita kunnioittaen työ julkaistaan niin, ettei työn toimeksiantaja ole julkisesti esillä.