Nepsyt ja matkailu : neuroepätyypillisten henkilöiden esteettömyyden huomioiminen matkailussa
Mikkola, Maria; Rahkola, Hanne (2024)
Mikkola, Maria
Rahkola, Hanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakasymmärryksen ja esteettömyyden lisääminen matkailu- ja tapahtuma-alan yritysten näkökulmasta tilanteissa, joissa asiakasryhmänä on nepsyt eli neuroepätyypilliset henkilöt, joilla on neuropsykiatrisia häiriöitä ja jotka ovat saaneet autismikirjon häiriön diagnoosin. Toimeksiantajana oli Pohjois-Suomen Autismikirjo ry, joka on autismikirjon henkilöiden, heidän läheistensä sekä alan asiantuntijoiden yhdistys. Opinnäytetyön tehtävänä oli kehittää Oulun alueen matkailu- ja tapahtuma-alan yritysten nepsyosaamista. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa siitä, mitä matkailu- ja tapahtuma-alan yritysten olisi hyvä huomioida kehittäessään toimintaansa saadakseen nepsyistä lisää asiakaskuntaa.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat alan ajankohtainen kirjallisuus ja lähdemateriaali autismikirjon häiriöstä ja asiakaskokemuksen kehittämisestä matkailualalla. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä. Opinnäytetyön toteutus oli menetelmältään laadullinen. Aineistoa kerättiin laadullisella kyselyllä ja benchmarkingilla, jossa hankittiin aineistoa kohderyhmältä infokortin laatimiseksi sekä kartoitettiin Oulun alueen matkailu- ja tapahtuma-alan yritysten verkkosivujen tietoa esteettömyyden ja erityisesti aistiesteettömyyden osalta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja teemoittelulla.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että Oulun alueen matkailu- ja tapahtuma-alan yritysten nepsy-ymmärrys on puutteellista ja aistiesteettömyyden huomioinnissa on vielä parannettavaa. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli se, että nepsyjen tarpeita ja toiveita ei huomioida kovinkaan kattavasti esimerkiksi äänimaailman ja valaistuksen osalta. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin infokortti jaettavaksi Oulun alueen matkailu- ja tapahtuma-alan yrityksille nepsytietoisuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksesta voivat hyötyä matkailu- ja tapahtuma-alan yritykset, jotka haluavat kehittää toimintaansa nepsyjä huomioivaksi.
Opinnäytetyön tietoperustan muodostivat alan ajankohtainen kirjallisuus ja lähdemateriaali autismikirjon häiriöstä ja asiakaskokemuksen kehittämisestä matkailualalla. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittävä. Opinnäytetyön toteutus oli menetelmältään laadullinen. Aineistoa kerättiin laadullisella kyselyllä ja benchmarkingilla, jossa hankittiin aineistoa kohderyhmältä infokortin laatimiseksi sekä kartoitettiin Oulun alueen matkailu- ja tapahtuma-alan yritysten verkkosivujen tietoa esteettömyyden ja erityisesti aistiesteettömyyden osalta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä ja teemoittelulla.
Menetelmien kautta saadut tulokset osoittivat, että Oulun alueen matkailu- ja tapahtuma-alan yritysten nepsy-ymmärrys on puutteellista ja aistiesteettömyyden huomioinnissa on vielä parannettavaa. Opinnäytetyön keskeinen tulos oli se, että nepsyjen tarpeita ja toiveita ei huomioida kovinkaan kattavasti esimerkiksi äänimaailman ja valaistuksen osalta. Opinnäytetyön tuotoksena luotiin infokortti jaettavaksi Oulun alueen matkailu- ja tapahtuma-alan yrityksille nepsytietoisuuden lisäämiseksi. Opinnäytetyön tuloksista ja tuotoksesta voivat hyötyä matkailu- ja tapahtuma-alan yritykset, jotka haluavat kehittää toimintaansa nepsyjä huomioivaksi.