Uutiskirjeen kehittäminen
Kokko, Ninna (2024)
Kokko, Ninna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314880
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaation uutiskirjettä ja sähköpostimarkkinointia. Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksen periaatteita noudattaen. Työn tietoperusta käsitteli sähköpostimarkkinointia digitaalisen markkinoinnin keinona, viestin perillemenoa sekä sähköpostimarkkinoinnin mittareita ja niiden hyödynnettävyyttä.
Työ alkoi nykytilan kartoituksella. Tiedonkeruumenetelminä olivat aivoriihi, kirjalliset aineistot ja vertailuanalyysi. Nykytilan määrittely, uutiskirjeen kehitys ja seurannalle tehty suunnitelma sekä kehittämiselle luotu toimintatapa muodostivat mittarit kohdeorganisaaton uutiskirjeen kehittämiselle.
Toimintatutkimuksen tuloksena kohdeorganisaation uutiskirje kehitettiin, luotiin toimintatapa seurannalle ja kehittämiselle. Uutiskirjeen sisällöntuotantoon luotiin koko organisaatiota koskeva toimintatapa. Kokonaisuudessaan kehittämishanke loi ryhtiä ja suunnitelmallisuutta kohdeorganisaation sähköpostimarkkinointiin.
Uutiskirjeen analytiikan avainluvuissa havaittiin kehittämisen jälkeen positiivista muutosta, mutta muutosten varmentaminen vaatii lisätestauksia pidemmällä aika välillä. Toimintatutkimuksesta syntyi uusia kehittämiskohteita.
Työ alkoi nykytilan kartoituksella. Tiedonkeruumenetelminä olivat aivoriihi, kirjalliset aineistot ja vertailuanalyysi. Nykytilan määrittely, uutiskirjeen kehitys ja seurannalle tehty suunnitelma sekä kehittämiselle luotu toimintatapa muodostivat mittarit kohdeorganisaaton uutiskirjeen kehittämiselle.
Toimintatutkimuksen tuloksena kohdeorganisaation uutiskirje kehitettiin, luotiin toimintatapa seurannalle ja kehittämiselle. Uutiskirjeen sisällöntuotantoon luotiin koko organisaatiota koskeva toimintatapa. Kokonaisuudessaan kehittämishanke loi ryhtiä ja suunnitelmallisuutta kohdeorganisaation sähköpostimarkkinointiin.
Uutiskirjeen analytiikan avainluvuissa havaittiin kehittämisen jälkeen positiivista muutosta, mutta muutosten varmentaminen vaatii lisätestauksia pidemmällä aika välillä. Toimintatutkimuksesta syntyi uusia kehittämiskohteita.