Hedin automotive Chat myynnin tukena
Talo, Antti-Jussi (2024)
Talo, Antti-Jussi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314826
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli aiheena Hedin automotiven chat-myynti ja kuinka se toimii myynnin tukena. Idea työhön tuli tutulta, joka työskentelee yrityksessä. Chat on yrityksessä suhteellisen tuore asia eikä sitä olla juurikaan tutkittu. Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää mitä mieltä myyjät ovat chatista, sekä millaisia parannuksia siihen voisi tehdä.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely lähettiin helmikuussa 2024, 60 myyjälle yrityksessä. Kyselyssä oli erilaisia väittämiä chattiin ja chatin käyttöön liittyen. Avoimissa kysymyksissä oli pääosin kysymyksiä kokemuksista ja siitä, kuinka chattia voitaisiin parantaa. Avoimilla kysymyksillä haettiin syvempää tietoa chattiin liittyen.
Tutkimuksissa käy ilmi, että suurimman osan myyjien suhtautuminen chattiin on positiivinen, mutta osa myyjistä eivät koe chattia yhtä tärkeäksi myyntikanavaksi verrattuna muihin. Tutkimuksien tulokset osoittavat, että chat-palvelulla on useita vahvuuksia, kuten nopeus, joustavuus ja helppous. Heikkouksiin lukeutuvat muun muassa tekniset haasteet, viestinnän epäselvyys ja myyjien osaamisen puute. Tutkimuksen pohjalta esitetään kehitysehdotuksia chat-palvelun parantamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista sekä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kysely lähettiin helmikuussa 2024, 60 myyjälle yrityksessä. Kyselyssä oli erilaisia väittämiä chattiin ja chatin käyttöön liittyen. Avoimissa kysymyksissä oli pääosin kysymyksiä kokemuksista ja siitä, kuinka chattia voitaisiin parantaa. Avoimilla kysymyksillä haettiin syvempää tietoa chattiin liittyen.
Tutkimuksissa käy ilmi, että suurimman osan myyjien suhtautuminen chattiin on positiivinen, mutta osa myyjistä eivät koe chattia yhtä tärkeäksi myyntikanavaksi verrattuna muihin. Tutkimuksien tulokset osoittavat, että chat-palvelulla on useita vahvuuksia, kuten nopeus, joustavuus ja helppous. Heikkouksiin lukeutuvat muun muassa tekniset haasteet, viestinnän epäselvyys ja myyjien osaamisen puute. Tutkimuksen pohjalta esitetään kehitysehdotuksia chat-palvelun parantamiseksi.