Generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen digitaalisen markkinoinnin sisällöntuotannon työkaluna
Byman, Emerson (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315046
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee generatiivisen tekoälyn hyödyntämistä digitaalisen markkinoinnin sisällöntuotannon työkaluna. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten generatiivinen tekoäly voi tehostaa sisällöntuotantoprosesseja, parantaa markkinointiviestinnän laatua, sekä luoda uusia mahdollisuuksia markkinoinnin ammattilaisille saavuttaa parempia tuloksia digitaalisessa ympä-ristössä.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta, ja aineisto kerättiin haas-tattelemalla kolmea markkinoinnin ammattilaista sekä hyödyntämällä verkkolähteitä. Tutkimuksen päätutkimuskysymys oli: "Miten generatiivista tekoälyä voi hyödyntää digitaalisessa markkinoin-nissa sisällöntuotannon näkökulmasta?" Tätä pääkysymystä tukivat alakysymykset, jotka keskit-tyivät sisältöjen luomisprosessien automatisointiin, haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä tekoälyn kouluttamiseen ja optimointiin.
Tulokset osoittivat, että generatiivinen tekoäly voi merkittävästi tehostaa sisällöntuotantoproses-seja tarjoamalla uusia tapoja luoda tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita. Tämä voi vapauttaa markki-noinnin ammattilaisten aikaa luovempiin ja strategisempiin tehtäviin. Haasteina nähtiin kuitenkin tekoälyn tuottaman sisällön luotettavuus ja eettiset kysymykset.
Johtopäätöksenä esitetään, että generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen tarjoaa merkittäviä etuja digitaalisen markkinoinnin sisällöntuotannossa, mutta sen käyttö edellyttää kriittistä arviointia ja jatkuvaa kehittämistä. Kehitysehdotuksina suositellaan tekoälyn käytön integroimista osaksi markkinointistrategiaa ja sen kouluttamista markkinoijille tuottaakseen entistä relevantimpaa ja tarkempaa sisältöä.
Tutkimuksessa käytettiin tutkimusmenetelmänä laadullista tutkimusta, ja aineisto kerättiin haas-tattelemalla kolmea markkinoinnin ammattilaista sekä hyödyntämällä verkkolähteitä. Tutkimuksen päätutkimuskysymys oli: "Miten generatiivista tekoälyä voi hyödyntää digitaalisessa markkinoin-nissa sisällöntuotannon näkökulmasta?" Tätä pääkysymystä tukivat alakysymykset, jotka keskit-tyivät sisältöjen luomisprosessien automatisointiin, haasteisiin ja mahdollisuuksiin sekä tekoälyn kouluttamiseen ja optimointiin.
Tulokset osoittivat, että generatiivinen tekoäly voi merkittävästi tehostaa sisällöntuotantoproses-seja tarjoamalla uusia tapoja luoda tekstiä, kuvia, ääntä ja videoita. Tämä voi vapauttaa markki-noinnin ammattilaisten aikaa luovempiin ja strategisempiin tehtäviin. Haasteina nähtiin kuitenkin tekoälyn tuottaman sisällön luotettavuus ja eettiset kysymykset.
Johtopäätöksenä esitetään, että generatiivisen tekoälyn hyödyntäminen tarjoaa merkittäviä etuja digitaalisen markkinoinnin sisällöntuotannossa, mutta sen käyttö edellyttää kriittistä arviointia ja jatkuvaa kehittämistä. Kehitysehdotuksina suositellaan tekoälyn käytön integroimista osaksi markkinointistrategiaa ja sen kouluttamista markkinoijille tuottaakseen entistä relevantimpaa ja tarkempaa sisältöä.