Varhaiskasvatuksen lähijohtaja osaamisen kehittäjänä
Kemppainen, Mila (2024)
Kemppainen, Mila
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315152
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää varhaiskasvatuksen lähijohtajan osaamisen kehittämistä. Opinnäytetyössä esiteltiin varhaiskasvatuksen lähijohtajan työtehtäviä ja työympäristöä.
Osaamisen kehittämistä toteutettiin varhaiskasvatuksen lähijohtajan työn kontekstissa, käyttäen johtamishierarkian kompetenssimallin osa-alueita. Osaamisen kehittämistä tarkasteltiin kahdeksan seurantaviikon aikana hallinnollisen johtajuuden, henkilöstöjohtajuuden, pedagogisen johtajuuden, kulttuurisen johtajuuden sekä symbolisen johtajuuden näkökulmasta.
Seurantaviikkojen teemaksi valittiin viestintä, lähijohtaminen, pedagoginen osaaminen, työparijohtaminen, talousjohtaminen, johtamisen kokonaisuudet sekä oppimisen kehittäminen ja symbolisen johtamisen teot. Päiväkirjamerkinnöissä käsiteltiin kunkin teemaan liittyviä arjessa ilmenneitä ilmiöi-tä, sekä osaamisen kehittämisen työkaluja ja ratkaisumalleja. Viikkoanalyyseissa avattiin kunkin teeman tietoperustaa. Tietoperustassa käsiteltiin osaamisen kehittämisen liittyviä tehtäviä.
Opinnäytetyön pohdintaluvussa esiteltiin ja arvioitiin osa-alueiden sekä teemojen välisten teorioiden perusteella toimivia toimintatapoja lähijohtajan työssä. Kompetenssihierarkiamallin todettiin toimivan kasvatus- ja koulutusalan lähijohtajan työn ja osaamisen kehittämisessä. Käytettyjen menetelmien avulla voidaan ymmärtää syvemmin lähijohtajien työnkuvaa ja kehittää sitä päivittäisessä lähijohtajan työssä. Pohdintaluvussa käsiteltiin teemoittain jatkotoimenpiteitä lähijohtajan osaamisen kehittämiseksi. Kompetenssihierarkiamallin monipuolisuus todettiin tukevan kehittämistyötä. Lopuksi pohdintaluvussa on arvoitu opinnäytetyöprosessia kokonaisuutena
Osaamisen kehittämistä toteutettiin varhaiskasvatuksen lähijohtajan työn kontekstissa, käyttäen johtamishierarkian kompetenssimallin osa-alueita. Osaamisen kehittämistä tarkasteltiin kahdeksan seurantaviikon aikana hallinnollisen johtajuuden, henkilöstöjohtajuuden, pedagogisen johtajuuden, kulttuurisen johtajuuden sekä symbolisen johtajuuden näkökulmasta.
Seurantaviikkojen teemaksi valittiin viestintä, lähijohtaminen, pedagoginen osaaminen, työparijohtaminen, talousjohtaminen, johtamisen kokonaisuudet sekä oppimisen kehittäminen ja symbolisen johtamisen teot. Päiväkirjamerkinnöissä käsiteltiin kunkin teemaan liittyviä arjessa ilmenneitä ilmiöi-tä, sekä osaamisen kehittämisen työkaluja ja ratkaisumalleja. Viikkoanalyyseissa avattiin kunkin teeman tietoperustaa. Tietoperustassa käsiteltiin osaamisen kehittämisen liittyviä tehtäviä.
Opinnäytetyön pohdintaluvussa esiteltiin ja arvioitiin osa-alueiden sekä teemojen välisten teorioiden perusteella toimivia toimintatapoja lähijohtajan työssä. Kompetenssihierarkiamallin todettiin toimivan kasvatus- ja koulutusalan lähijohtajan työn ja osaamisen kehittämisessä. Käytettyjen menetelmien avulla voidaan ymmärtää syvemmin lähijohtajien työnkuvaa ja kehittää sitä päivittäisessä lähijohtajan työssä. Pohdintaluvussa käsiteltiin teemoittain jatkotoimenpiteitä lähijohtajan osaamisen kehittämiseksi. Kompetenssihierarkiamallin monipuolisuus todettiin tukevan kehittämistyötä. Lopuksi pohdintaluvussa on arvoitu opinnäytetyöprosessia kokonaisuutena