Väyläverkon kuntotiedon vaikutus Kuntokierre®-toimintamallin mukaiseen omaisuudenhallintaan
Bogdanoff, Karoliina (2024)
Bogdanoff, Karoliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315057
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Marjetas Academy Oy:lle, joka on kuntien infraomaisuudenhallinnan konsulttiyritys. Työn tutkimuskysymyksenä oli, miten eri tavoilla kerätty väyläverkon kuntotieto vaikuttaa Kuntokierre®-toimintamallin mukaiseen omaisuudenhallintaan. Marjetas voi tarvittaessa hyödyntää opinnäytetyötä omaan käyttöönsä.
Kuntokierre®-toimintamallin idea on olla pysyvä työkalu päätännän eri tasoille, ohjata kustannustehokasta omaisuudenhallintaa sekä auttaa tuottamaan ja käsittelemään ajantasaista tietoa kunnan katujen ja kevyen liikenteen väylien kunnosta. Omaisuudenhallinta on johtamisen toimintasuunnitelma, jonka avulla pyritään käyttämään hyväksi kaikki omaisuuden hyödyt. Oikeaoppisen omaisuudenhallinnan avulla voidaan tehdä pitkäntähtäimen suunnitelmia, jolloin voidaan säästää rahaa ja saada näkyviä tuloksia omaisuuden kuntoon. Kuntotieto tarkoittaa tietoa väylän nykyisestä ja entisestä rakenteellisesta kunnosta. Kuntotieto auttaa väylän kunnon seuraamisessa, kunnostussuunnitelmien tekemisessä sekä sen avulla voi ennustaa väylän kunnon kehittymistä. Kuntokartoitusmenetelmiä ovat syyperusteinen kuntokartoitus, konenäköperusteinen vaurioinventointi, päällystevauriokartoitus, päällysteen ominaisuuksien mittaaminen ja joukkoistamalla tiedon kerääminen.
Työ toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Työssä ilmeni, että eri kuntokartoitusmenetelmät palvelevat Kuntokierre®-toimintamallia tavasta riippuen joko hyvin tai rajoitetusti. Konenäön ja tekoälyn hyödyntäminen kiinnostaa päättäjiä paljon niiden tuottaman suuren tietomäärän ja edullisuuden vuoksi. Tietoa halutaan saada enemmän ja halvemmalla kustannustehokkuuden ja rajallisten resurssien vuoksi. Yhteistyön, tiedon avoimuuden ja tiedon välittymisen eri omaisuuserien toimijoiden välillä pitää toimia aktiivisesti jo suunnitteluvaiheesta alkaen.
Kuntokierre®-toimintamallin idea on olla pysyvä työkalu päätännän eri tasoille, ohjata kustannustehokasta omaisuudenhallintaa sekä auttaa tuottamaan ja käsittelemään ajantasaista tietoa kunnan katujen ja kevyen liikenteen väylien kunnosta. Omaisuudenhallinta on johtamisen toimintasuunnitelma, jonka avulla pyritään käyttämään hyväksi kaikki omaisuuden hyödyt. Oikeaoppisen omaisuudenhallinnan avulla voidaan tehdä pitkäntähtäimen suunnitelmia, jolloin voidaan säästää rahaa ja saada näkyviä tuloksia omaisuuden kuntoon. Kuntotieto tarkoittaa tietoa väylän nykyisestä ja entisestä rakenteellisesta kunnosta. Kuntotieto auttaa väylän kunnon seuraamisessa, kunnostussuunnitelmien tekemisessä sekä sen avulla voi ennustaa väylän kunnon kehittymistä. Kuntokartoitusmenetelmiä ovat syyperusteinen kuntokartoitus, konenäköperusteinen vaurioinventointi, päällystevauriokartoitus, päällysteen ominaisuuksien mittaaminen ja joukkoistamalla tiedon kerääminen.
Työ toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Työssä ilmeni, että eri kuntokartoitusmenetelmät palvelevat Kuntokierre®-toimintamallia tavasta riippuen joko hyvin tai rajoitetusti. Konenäön ja tekoälyn hyödyntäminen kiinnostaa päättäjiä paljon niiden tuottaman suuren tietomäärän ja edullisuuden vuoksi. Tietoa halutaan saada enemmän ja halvemmalla kustannustehokkuuden ja rajallisten resurssien vuoksi. Yhteistyön, tiedon avoimuuden ja tiedon välittymisen eri omaisuuserien toimijoiden välillä pitää toimia aktiivisesti jo suunnitteluvaiheesta alkaen.