Pk-elintarvikeyritysten kansainvälistyminen Ruotsin markkinoille
Garcia Kuitu, Pilvi (2024)
Garcia Kuitu, Pilvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315064
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee suomalaisten pk-elintarvikeyritysten kansainvälistymistä Ruotsiin vientimarkkinoilla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä elintarvikeviennissä Ruotsin markkinoille tulee erityisesti ottaa huomioon sekä tunnistaa tähän liittyvät haasteet ja mahdollisuudet.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakaantuu neljään eri osa-alueeseen. Ensimmäisessä luvussa perehdytään kansainvälistymiseen käsitteenä, kansainvälistymisen teoriamallin ja siihen, miksi yritykset kansainvälistyvät. Toisessa teorialuvussa esitetään kansainvälistymisen tavoista eri vientimuodot, sillä tutkimuksen näkökulma perustuu elintarvikevientiin. Kolmas luku käsittelee Suomen elintarvikealaa- ja teollisuutta sekä elintarvikeviennin haasteita ja potentiaalia. Viimeisessä teorialuvussa perehdytään Ruotsin kohdemarkkinoihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla vientiasiantuntijaa sekä kohderyhmään kuuluvaa yritystä puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden kautta.
Tutkimuksen tulokset korostivat tuotteen unique selling pointin (ainutlaatuinen myyntiväittämä) merkitystä Ruotsin kilpailluilla elintarvikemarkkinoilla. Myös hintaan liittyvät haasteet nousivat vahvasti esiin, ja hinnalla kilpaileminen markkinoilla todettiin haastavaksi. Yrityksen pitkäjänteisyys on elintarvikeviennin onnistumisen kannalta keskeinen tekijä. Tuloksista ilmeni Ruotsin markkinoiden myös tarjoavan pk-elintarvikeyrityksille kasvumahdollisuuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys jakaantuu neljään eri osa-alueeseen. Ensimmäisessä luvussa perehdytään kansainvälistymiseen käsitteenä, kansainvälistymisen teoriamallin ja siihen, miksi yritykset kansainvälistyvät. Toisessa teorialuvussa esitetään kansainvälistymisen tavoista eri vientimuodot, sillä tutkimuksen näkökulma perustuu elintarvikevientiin. Kolmas luku käsittelee Suomen elintarvikealaa- ja teollisuutta sekä elintarvikeviennin haasteita ja potentiaalia. Viimeisessä teorialuvussa perehdytään Ruotsin kohdemarkkinoihin. Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla vientiasiantuntijaa sekä kohderyhmään kuuluvaa yritystä puolistrukturoitujen teemahaastatteluiden kautta.
Tutkimuksen tulokset korostivat tuotteen unique selling pointin (ainutlaatuinen myyntiväittämä) merkitystä Ruotsin kilpailluilla elintarvikemarkkinoilla. Myös hintaan liittyvät haasteet nousivat vahvasti esiin, ja hinnalla kilpaileminen markkinoilla todettiin haastavaksi. Yrityksen pitkäjänteisyys on elintarvikeviennin onnistumisen kannalta keskeinen tekijä. Tuloksista ilmeni Ruotsin markkinoiden myös tarjoavan pk-elintarvikeyrityksille kasvumahdollisuuksia.