Cool Kids -menetelmä nuorten ja perheiden hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä : työntekijöiden kokemuksia Cool Kids -menetelmän koulutuksesta
Ojalehto, Pauliina; Korkiakoski, Janika (2024)
Ojalehto, Pauliina
Korkiakoski, Janika
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415215
Tiivistelmä
Cool Kids -menetelmä on ahdistuneisuuden hoitoon tarkoitettu työväline 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille. Viimeisimpien tutkimusten mukaan 3–9 % lapsista ja 10–15 % nuorista kärsii ahdistuneisuushäiriöistä. Cool Kids -menetelmä perustuu kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan, joka sisältää erilaisia harjoituksia ja keinoja, joiden avulla lapsi tai nuori perheensä kanssa oppii hallitsemaan ja vahvistamaan erilaisia ahdistuneisuuden tunteita sekä oppii tunnistamaan ja pääsemään yli ahdistavista tilanteista. Menetelmä on kehitetty Macquarien yliopistossa Australiassa. Suomessa menetelmää on käytetty vuodesta 2015 lähtien.
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli kuvailla työntekijöiden kokemuksia Cool Kids -menetelmän koulutuksesta Cool Kids osaamisen kehittämisessä. Opin-näytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa koulutuksesta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen kehittämisessä. Lisäksi hyvinvointialueet saavat tietoa työntekijöiden kokemuksista sekä tarpeesta koulutukselle ja menetelmän käytölle. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla maaliskuussa 2024.
Opinnäytetyön tulosten mukaan tärkeimmiksi asioiksi koulutuksessa oppimisen vahvistamisen näkökulmasta nousivat teoriatiedon avulla kehittyminen, konkreettisen harjoittelun avulla kehittyminen sekä Cool Kids -menetelmän käytössä kehittyminen. Useampi vastaaja toi esille, että uuden menetelmän oppimisen avulla aukeni uusi maailma ahdistuneisuushäiriöisten lasten ja perheiden auttamiseksi. Koulutuksen kehittämistarpeina nousi esille koulutuspäivien määrän lisääminen. Koulutuspäiviltä toivottiin enemmän menetelmäohjausta sekä aikaa pohdinnalle ja yhteiselle keskustelulle. Verkostoitumisen avulla työntekijät voisivat saada vertaistukea ja uudenlaista moniammatillista näkökulmaa. Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että menetelmä tulisi ottaa laajemmin käyttöön Suomessa.
Asiasanat: laadullinen tutkimus, Cool Kids -menetelmä, osaamisen kehittäminen, ahdistuneisuus, lapsi, nuori
Opinnäytetyö tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tarkoituksena oli kuvailla työntekijöiden kokemuksia Cool Kids -menetelmän koulutuksesta Cool Kids osaamisen kehittämisessä. Opin-näytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa koulutuksesta. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää koulutuksen kehittämisessä. Lisäksi hyvinvointialueet saavat tietoa työntekijöiden kokemuksista sekä tarpeesta koulutukselle ja menetelmän käytölle. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla maaliskuussa 2024.
Opinnäytetyön tulosten mukaan tärkeimmiksi asioiksi koulutuksessa oppimisen vahvistamisen näkökulmasta nousivat teoriatiedon avulla kehittyminen, konkreettisen harjoittelun avulla kehittyminen sekä Cool Kids -menetelmän käytössä kehittyminen. Useampi vastaaja toi esille, että uuden menetelmän oppimisen avulla aukeni uusi maailma ahdistuneisuushäiriöisten lasten ja perheiden auttamiseksi. Koulutuksen kehittämistarpeina nousi esille koulutuspäivien määrän lisääminen. Koulutuspäiviltä toivottiin enemmän menetelmäohjausta sekä aikaa pohdinnalle ja yhteiselle keskustelulle. Verkostoitumisen avulla työntekijät voisivat saada vertaistukea ja uudenlaista moniammatillista näkökulmaa. Kaikki vastaajat olivat sitä mieltä, että menetelmä tulisi ottaa laajemmin käyttöön Suomessa.
Asiasanat: laadullinen tutkimus, Cool Kids -menetelmä, osaamisen kehittäminen, ahdistuneisuus, lapsi, nuori