Kulttuurien kohtaaminen ja haasteiden hallitseminen monikulttuurisissa organisaatioissa
Nissi, Sofia (2024)
Nissi, Sofia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415231
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kulttuurien monimuotoisuus tuo organisaatioihin ja miten niitä tulisi hallita. Tutkimuksella haluttiin myös havainnoida esihenkilötyön merkitystä monikulttuurisissa organisaatioissa.
Opinnäytetyön rakenne koostuu viidestä osasta, joita ovat johdanto, teoreettinen tutkimus, empiirinen tutkimus, johtopäätökset ja pohdinta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen päätutkimuslukuun, joita ovat monikulttuurisuus, haasteet ja mahdollisuudet monikulttuurisissa organisaatioissa, sekä esihenkilötyö monikulttuurisissa organisaatioissa. Työn empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valittiin monikulttuuristen organisaatioiden esihenkilötehtävissä työskenteleviä.
Haastatteluiden avulla saatiin arvokasta tietoa monikulttuuristen organisaatioiden haasteista, mahdollisuuksista ja esihenkilötyöstä. Monikulttuurisuuden tuomat mahdollisuudet organisaatioille näkyvät työntekijöiden erilaisessa osaamisessa ja innovatiivisuudessa. Haasteina esiin nousivat kielitaidon ja kulttuurillisten ulottuvuuksien erot. Esihenkilöiden rooli on tunnistaa ja reagoida yhteisöllisyyden ja kulttuuritietoisen johtamisen kautta näihin haasteisiin. Monikulttuurisuutta arvostetaan sekä ymmärretään sen tuomia mahdollisuuksia sekä haasteita organisaatioiden toimintaan.
Opinnäytetyön rakenne koostuu viidestä osasta, joita ovat johdanto, teoreettinen tutkimus, empiirinen tutkimus, johtopäätökset ja pohdinta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen päätutkimuslukuun, joita ovat monikulttuurisuus, haasteet ja mahdollisuudet monikulttuurisissa organisaatioissa, sekä esihenkilötyö monikulttuurisissa organisaatioissa. Työn empiirinen osa on toteutettu kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, joka toteutettiin teemahaastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valittiin monikulttuuristen organisaatioiden esihenkilötehtävissä työskenteleviä.
Haastatteluiden avulla saatiin arvokasta tietoa monikulttuuristen organisaatioiden haasteista, mahdollisuuksista ja esihenkilötyöstä. Monikulttuurisuuden tuomat mahdollisuudet organisaatioille näkyvät työntekijöiden erilaisessa osaamisessa ja innovatiivisuudessa. Haasteina esiin nousivat kielitaidon ja kulttuurillisten ulottuvuuksien erot. Esihenkilöiden rooli on tunnistaa ja reagoida yhteisöllisyyden ja kulttuuritietoisen johtamisen kautta näihin haasteisiin. Monikulttuurisuutta arvostetaan sekä ymmärretään sen tuomia mahdollisuuksia sekä haasteita organisaatioiden toimintaan.