Toiminnalisen ADHD-päiväleirin osallistujien kokemuksia
Jakonen, Jessika (2024)
Jakonen, Jessika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415247
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa päiväleiri Pohjanmaan ADHD-yhdistyksen kanssa. Leirin kohderyhmänä oli 5–12-vuotiaat lapset ja heidän perheensä. Leirin tavoitteena oli havainnollistaa ja antaa vertaistukea ADHD-lapsiperheiden arkeen.
Toiminnalliseen opinnäytetyöhön sisältyi perheleirin pitäminen ja sinne eri materiaalien kerääminen. Päiväleiriin sisältyi toimintaa sekä vanhemmille että lapsille. Päiväleiri oli tehty yhteistyössä Pohjanmaan ADHD-yhdistyksen ja Vamian kanssa. Toiminnalliseen osuuteen kerättiin tietoa kyselykaavakkeen, keskusteluiden ja havainnollistamisen avulla.
ADHD on osa neuropsykiatrista kirjoa ja vaikuttavaa lapsen keskittymiseen, oppimiseen, käyttäytymiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tuotettiin Käypä hoito -suosituksista, Terveyskirjastosta ja aiheeseen liittyvistä kirjallisuuksista.
Toiminnalliseen opinnäytetyöhön sisältyi perheleirin pitäminen ja sinne eri materiaalien kerääminen. Päiväleiriin sisältyi toimintaa sekä vanhemmille että lapsille. Päiväleiri oli tehty yhteistyössä Pohjanmaan ADHD-yhdistyksen ja Vamian kanssa. Toiminnalliseen osuuteen kerättiin tietoa kyselykaavakkeen, keskusteluiden ja havainnollistamisen avulla.
ADHD on osa neuropsykiatrista kirjoa ja vaikuttavaa lapsen keskittymiseen, oppimiseen, käyttäytymiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tuotettiin Käypä hoito -suosituksista, Terveyskirjastosta ja aiheeseen liittyvistä kirjallisuuksista.