Sustainability in the Finnish Food Industry : A Comparative Analysis of Corporate Communication and Carbon Footprints
Määttä, Juhana (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314913
Tiivistelmä
Elintarviketeollisuus on yksi maailman suurimmista hiilidioksidipäästöjen aiheuttajista, mikä korostaa tarvetta tarkastella sen lähestymistapoja tähän ongelmaan. On hyödyllistä tutkia, kuinka elintarvikealan yritykset vastaavat kestävän kehityksen haasteisiin ja tiedottavat siihen liittyvistä strategioistaan kuluttajille.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kolmea suomalaista elintarvikealan yritystä selvittääkseen, miten ne viestivät yhteiskuntavastuustaan ja kestävyyteen liittyvistä käytännöistään. Työ pyrkii myös tutkimaan, kuinka yritykset reagoivat ilmastohaasteisiin ja sopeutuvat kuluttajien kasvaviin vaatimuksiin yritysvastuuseen ja kestävään kehitykseen liittyen.
Tutkimusmenetelmänä toimii vertailevatutkimus, joka rinnastaa yritysten kestävän kehityksen viestintää niiden hiilijalanjälkiin. Tulokset tarjoavat tietoa siitä, miten eri elintarviketeollisuuden sektorit viestivät kestävän kehityksen aloitteistaan. Sen lisäksi se pyrkii selvittämään, onko pienemmillä päästöillä mahdollisesti yhteys lisääntyneeseen kestävän kehityksen viestintään.
Selkeää yhteyttä alemman päästötason ja lisääntyneen kestävän kehityksen viestinnän välillä ei ole. Kestävyydestä tiedottaminen on kuitenkin edelleen tärkeää kuluttajien tietoisuuden lisäämiseksi. Ymmärrys ilmastonmuutoksesta ja kestävän kehityksen haasteista on avainasemassa hiilineutraalin yhteiskunnan saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä.
Tämä työ esittää myös joukon muutosehdotuksia suomalaisen elintarviketeollisuuden vastuullisuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi globaaleilla markkinoilla. Näiden suositusten tavoitteena on ohjata yrityksiä parantamaan yhteiskuntavastuustrategioitaan, nostamaan ympäristönsuojelun tasoaan ja tehokkaasti tiedottamaan kestävän kehityksen pyrkimyksistään kuluttajille ja muille sidosryhmille.
Tämä opinnäytetyö tarkastelee kolmea suomalaista elintarvikealan yritystä selvittääkseen, miten ne viestivät yhteiskuntavastuustaan ja kestävyyteen liittyvistä käytännöistään. Työ pyrkii myös tutkimaan, kuinka yritykset reagoivat ilmastohaasteisiin ja sopeutuvat kuluttajien kasvaviin vaatimuksiin yritysvastuuseen ja kestävään kehitykseen liittyen.
Tutkimusmenetelmänä toimii vertailevatutkimus, joka rinnastaa yritysten kestävän kehityksen viestintää niiden hiilijalanjälkiin. Tulokset tarjoavat tietoa siitä, miten eri elintarviketeollisuuden sektorit viestivät kestävän kehityksen aloitteistaan. Sen lisäksi se pyrkii selvittämään, onko pienemmillä päästöillä mahdollisesti yhteys lisääntyneeseen kestävän kehityksen viestintään.
Selkeää yhteyttä alemman päästötason ja lisääntyneen kestävän kehityksen viestinnän välillä ei ole. Kestävyydestä tiedottaminen on kuitenkin edelleen tärkeää kuluttajien tietoisuuden lisäämiseksi. Ymmärrys ilmastonmuutoksesta ja kestävän kehityksen haasteista on avainasemassa hiilineutraalin yhteiskunnan saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä.
Tämä työ esittää myös joukon muutosehdotuksia suomalaisen elintarviketeollisuuden vastuullisuuden ja kilpailukyvyn parantamiseksi globaaleilla markkinoilla. Näiden suositusten tavoitteena on ohjata yrityksiä parantamaan yhteiskuntavastuustrategioitaan, nostamaan ympäristönsuojelun tasoaan ja tehokkaasti tiedottamaan kestävän kehityksen pyrkimyksistään kuluttajille ja muille sidosryhmille.