Digimarkkinointisuunnitelma Keramiikkakeskus Septarialle
Nieminen, Tessa (2024)
Nieminen, Tessa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052314982
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Keramiikkakeskus Septarialle. Työssä oli tarkoituksena suunnitella yritykselle digimarkkinointisuunnitelma, keskittyen sosiaalisen median markkinointiin.
Toimeksiantaja oli pieni suomalainen keramiikka-alan yritys, joka tarjoaa erilaista kurssi- ja pajatoimintaa sekä keramiikan polttopalveluita. Septarian toimipisteessä toimii myös pieni keramiikkatarvikkeiden ja materiaalien myymälä. Yrityksellä ei ole entuudestaan minkäänlaista markkinointistrategiaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi tietoa digimarkkinoinnista- ja sen suunnittelusta sekä eri sosiaalisen median kanavista. Siinä käsiteltiin myös brändin määrittelyä visuaalisen suunnittelun avulla. Viitekehyksessä käytettiin lähdemateriaalina kirjallisuus- ja verkkolähteitä, jotka oli valittu kriittisesti, jotta ne olisivat mahdollisimman luotettavia ja relevantteja lähteitä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli digimarkkinointi suunnitelma, joka keskittyy sosiaalisen median markkinointiin ja sen suunnitteluun. Se sisälsi konkreettisia toimenpiteitä, joita toimeksiantaja pystyy hyödyntämään sen sosiaalisen median kanavien kehittämisessä. Toimenpiteet olivat ajankohtaisia, ja ne oli suunniteltu yrityksen koko ja resurssit huomioiden. Toimenpiteet oli koostettu neljästä osasta, jotka olivat tavoitteiden asettaminen, kanavien valitseminen, kohderyhmän määrittäminen ja sisältösuunnitelma eli konkreettiset kehitystoimenpiteet.
Valituilla toimenpiteillä on vaikutusta yrityksen markkinoinnin onnistumiseen. Onnistunut markkinointi vaatii suunnitelmallisuutta. Sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta jotta niitä pystyy hyödyntämään, on toimien oltava suunnitelmallisia.
Toimeksiantaja oli pieni suomalainen keramiikka-alan yritys, joka tarjoaa erilaista kurssi- ja pajatoimintaa sekä keramiikan polttopalveluita. Septarian toimipisteessä toimii myös pieni keramiikkatarvikkeiden ja materiaalien myymälä. Yrityksellä ei ole entuudestaan minkäänlaista markkinointistrategiaa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys sisälsi tietoa digimarkkinoinnista- ja sen suunnittelusta sekä eri sosiaalisen median kanavista. Siinä käsiteltiin myös brändin määrittelyä visuaalisen suunnittelun avulla. Viitekehyksessä käytettiin lähdemateriaalina kirjallisuus- ja verkkolähteitä, jotka oli valittu kriittisesti, jotta ne olisivat mahdollisimman luotettavia ja relevantteja lähteitä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus oli digimarkkinointi suunnitelma, joka keskittyy sosiaalisen median markkinointiin ja sen suunnitteluun. Se sisälsi konkreettisia toimenpiteitä, joita toimeksiantaja pystyy hyödyntämään sen sosiaalisen median kanavien kehittämisessä. Toimenpiteet olivat ajankohtaisia, ja ne oli suunniteltu yrityksen koko ja resurssit huomioiden. Toimenpiteet oli koostettu neljästä osasta, jotka olivat tavoitteiden asettaminen, kanavien valitseminen, kohderyhmän määrittäminen ja sisältösuunnitelma eli konkreettiset kehitystoimenpiteet.
Valituilla toimenpiteillä on vaikutusta yrityksen markkinoinnin onnistumiseen. Onnistunut markkinointi vaatii suunnitelmallisuutta. Sosiaalinen media tarjoaa paljon mahdollisuuksia, mutta jotta niitä pystyy hyödyntämään, on toimien oltava suunnitelmallisia.