"Mustimpaankin pilveen kirkkaampia reunoja" : Työllisyyspalvelujen asiakkaiden kokemuksia toimijuudesta työelämässä
Hynninen, Erika (2024)
Hynninen, Erika
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315072
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315072
Tiivistelmä
Yhteiskunnat rakentuvat työlle ja työllisyydelle. Nämä teemat sisältyvät poikkeuksetta hallitusohjelmiin, ja työllisyysasteen nosto on ollut perinteisesti niiden osatavoitteena. Työllisyyden hoidon kehittämiseksi tarvitaan tietoa siitä, millaisia haasteita ihmiset kohtaavat työelämässä toimijuuden eri osa-alueilla.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ToKi-hankkeen asiakkaiden kokemuksia toimijuudesta työelämässä sekä kartoittaa kokemuksia hankkeen tarjoamasta tuesta ja mahdollisuuksista. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jonka avulla työllisyyspalveluja voidaan kehittää yhä asiakaslähtöisempään suuntaan ja kiinnittymistä työelämään sekä opintoihin voidaan edistää yhä tehokkaammin. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimi Kiteen kaupunki.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää (7) työllisyyspalvelujen asiakasta teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten valossa toimijuutta haastavat epävarmuus omasta pystyvyydestä, organisatoriset muutokset, kielteinen työilmapiiri sekä työn, arjen ja perhesuhteiden vuorovaikutus. Hankkeen koettiin tukeneen toimijuutta etenkin henkilökohtaisen ja kannustavan työskentelyotteen kautta. Toimijuuden edistämiseksi TE-palveluissa ehdotettiin yksilöllisyyden ja yhdenvertaisuuden vahvistamista, panostamista sitoutuneeseen ja osaavaan henkilöstöön sekä asiakaslähtöisyyden lisäämistä.
Työelämän toimijuuden haasteissa on runsasta vaihtelua ja toisaalta hanketyöllä voidaan tukea toimijuutta monin tavoin. Toimijuuden edistämiseksi TE-palveluissa tulee etsiä keinoja yksilöllisten, yhdenvertaisten ja asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi. Ilmiönä työelämän toimijuus on kompleksinen ja sen tutkimiseksi tulevaisuudessa voi olla hedelmällistä hyödyntää monialaista ja monimenetelmäistä tutkimusta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ToKi-hankkeen asiakkaiden kokemuksia toimijuudesta työelämässä sekä kartoittaa kokemuksia hankkeen tarjoamasta tuesta ja mahdollisuuksista. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa, jonka avulla työllisyyspalveluja voidaan kehittää yhä asiakaslähtöisempään suuntaan ja kiinnittymistä työelämään sekä opintoihin voidaan edistää yhä tehokkaammin. Opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanina toimi Kiteen kaupunki.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää (7) työllisyyspalvelujen asiakasta teemahaastatteluin. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten valossa toimijuutta haastavat epävarmuus omasta pystyvyydestä, organisatoriset muutokset, kielteinen työilmapiiri sekä työn, arjen ja perhesuhteiden vuorovaikutus. Hankkeen koettiin tukeneen toimijuutta etenkin henkilökohtaisen ja kannustavan työskentelyotteen kautta. Toimijuuden edistämiseksi TE-palveluissa ehdotettiin yksilöllisyyden ja yhdenvertaisuuden vahvistamista, panostamista sitoutuneeseen ja osaavaan henkilöstöön sekä asiakaslähtöisyyden lisäämistä.
Työelämän toimijuuden haasteissa on runsasta vaihtelua ja toisaalta hanketyöllä voidaan tukea toimijuutta monin tavoin. Toimijuuden edistämiseksi TE-palveluissa tulee etsiä keinoja yksilöllisten, yhdenvertaisten ja asiakaslähtöisten palvelujen kehittämiseksi. Ilmiönä työelämän toimijuus on kompleksinen ja sen tutkimiseksi tulevaisuudessa voi olla hedelmällistä hyödyntää monialaista ja monimenetelmäistä tutkimusta.