Rajatun lääkkeenmääräämisen opintojen pedagogisten menetelmien kartoitus
Junnonen, Julia; Lamminen, Ilona (2024)
Junnonen, Julia
Lamminen, Ilona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa suuhygienistin rajatun lääkkeenmääräämisen opetuksessa käytettäviä pedagogisia menetelmiä, jotta voitaisiin tunnistaa lehtoreiden sekä opettajien erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia opiskelijoiden osaamiseen. Tavoitteena oli saada kokonaiskuva siitä, miten opetus toteutetaan ammattikorkeakouluissa. Halusimme selvittää, mitä pedagogisia menetelmiä lehtorit ja opettajat käyttävät ja kuinka paljon erilaisia pedagogisia menetelmiä käytetään rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden opetuksessa. Halusimme myös tietää, kuinka paljon menetelmät eroavat toisistaan oppilaitosten välillä. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää koulutuksen suunnittelussa ja kehityksessä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tietoperustaan haettiin tietoa luotettavista tietokannoista sekä hyödynnettiin lisäksi kirjallisuutta. Tietoperusta koostuu suuhygienistin työnkuvasta, lääkelainsäädännöstä sekä rajatusta lääkkeenmääräämisoikeudesta ja sen alaisista lääkkeistä. Tietoperustassa kerrotaan myös rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden koulutuksesta sekä pedagogisista menetelmistä.
Aineistonkerääminen tapahtui kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen vastaanottajina toimivat neljän eri ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman lehtorit ja opettajat, joiden opetukseen kuuluu rajattu lääkkeenmäärääminen. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Analyysin perusteella opetuksessa pyritään käyttämään yhä enemmän erilaisia opetusmenetelmiä parantaakseen jokaisen opiskelijan mahdollisuuksia oppia. Monipuolisilla pedagogisilla menetelmillä huomioidaan myös ne opiskelijat, joilla on oppimishaasteita. Tulosten mukaan lehtorit ja opettajat olivat tyytyväisiä oppimistuloksiin. Opiskelijoiden kerrottiin paneutuneen opiskeluun ja kurssin tehtäviin.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Tietoperustaan haettiin tietoa luotettavista tietokannoista sekä hyödynnettiin lisäksi kirjallisuutta. Tietoperusta koostuu suuhygienistin työnkuvasta, lääkelainsäädännöstä sekä rajatusta lääkkeenmääräämisoikeudesta ja sen alaisista lääkkeistä. Tietoperustassa kerrotaan myös rajatun lääkkeenmääräämisoikeuden koulutuksesta sekä pedagogisista menetelmistä.
Aineistonkerääminen tapahtui kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen vastaanottajina toimivat neljän eri ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelman lehtorit ja opettajat, joiden opetukseen kuuluu rajattu lääkkeenmäärääminen. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua.
Analyysin perusteella opetuksessa pyritään käyttämään yhä enemmän erilaisia opetusmenetelmiä parantaakseen jokaisen opiskelijan mahdollisuuksia oppia. Monipuolisilla pedagogisilla menetelmillä huomioidaan myös ne opiskelijat, joilla on oppimishaasteita. Tulosten mukaan lehtorit ja opettajat olivat tyytyväisiä oppimistuloksiin. Opiskelijoiden kerrottiin paneutuneen opiskeluun ja kurssin tehtäviin.