Varaosien kriittisyysluokitus Prysmianin kaapelitehtaalla
Pakonen, Joonas (2024)
Pakonen, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214570
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Prysmian Finlandille Oulun tehtaalle päävaippalinjalle varaosien kriittisyysluokittelu. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa varaosien tarpeita, varastomääriä, sekä luoda malli, jolla voidaan laskea varaosien kriittisyyttä käyttämällä arvoja, jotka ovat tarpeellisia kriittisyyden määrittämiseen. Opinnäytetyön aikana syvennyttiin tehtaan linjan toimintaan, sen käyttöasteisiin sekä standardeihin, jotka käsittelevät kriittisyysluokitteluja.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin sekä Prysmianin että Elcolinen sisäisiä tietoja, kuten haastatteluita ja kirjallisuutta. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin standardeja ja kirjallisuutta, sekä opinnäytetyön tekijän omaa tietämystä tämänkaltaisesta työstä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kriittisyysluokittelu ja alustava varastointilista päävaippalinjalle, sekä malli, jota voidaan käyttää apuna muiden linjojen varaosien kriittisyyden määrittelyssä. Opinnäytetyön pohjalta pystytään tutkimaan muidenkin linjojen varaosien kriittisyysluokittelua sekä parantamaan tehtaan varaosien varastointia, ennakointia kunnossapidon näkökulmasta ja kehittämään laitteiden käytettävyyden kautta tuotantoa. The aim of the thesis was to develop a criticality classification of spare parts for Prysmian Finland's main jacketing line at the Oulu factory, and at the same time to make a model according to which the criticality classification of spare parts can be made for other lines. The aim of the thesis was to map the spare parts needs, stock levels and to create a model to calculate the criticality of spare parts using values that are necessary to determine the criticality. During the thesis, the operation of the factory line, its utilization rates, and the standards that define the criticality classifications were studied.
The knowledge base for the thesis is based on internal information from both Prysmian and Elcoline, such as interviews, literature, and standards, as well as the thesis writer's own knowledge of this type of work.
The thesis resulted in a criticality classification and a preliminary inventory list for the main jacketing line, as well as a model that can be used to help determine the criticality of spare parts for other lines. Based on the thesis, it is possible to study the criticality classification of spare parts for other lines, as well as to improve the spare parts storage in the factory, the anticipation of maintenance and to improve the production through the usability of equipment.
Tietoperustana opinnäytetyössä käytettiin sekä Prysmianin että Elcolinen sisäisiä tietoja, kuten haastatteluita ja kirjallisuutta. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin standardeja ja kirjallisuutta, sekä opinnäytetyön tekijän omaa tietämystä tämänkaltaisesta työstä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kriittisyysluokittelu ja alustava varastointilista päävaippalinjalle, sekä malli, jota voidaan käyttää apuna muiden linjojen varaosien kriittisyyden määrittelyssä. Opinnäytetyön pohjalta pystytään tutkimaan muidenkin linjojen varaosien kriittisyysluokittelua sekä parantamaan tehtaan varaosien varastointia, ennakointia kunnossapidon näkökulmasta ja kehittämään laitteiden käytettävyyden kautta tuotantoa.
The knowledge base for the thesis is based on internal information from both Prysmian and Elcoline, such as interviews, literature, and standards, as well as the thesis writer's own knowledge of this type of work.
The thesis resulted in a criticality classification and a preliminary inventory list for the main jacketing line, as well as a model that can be used to help determine the criticality of spare parts for other lines. Based on the thesis, it is possible to study the criticality classification of spare parts for other lines, as well as to improve the spare parts storage in the factory, the anticipation of maintenance and to improve the production through the usability of equipment.