Vastuullisuus kilpailuetuna pankkitoiminnassa
Tilli, Ninna (2024)
Tilli, Ninna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuluttajien asenteita, jotka liittyvät pankkien vastuullisuuteen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin vastuullisuutta sosiaalisen, hallinnollisen ja ympäristövastuun kautta. Työssä painotettiin kuitenkin näkökulmana sitä, miten vastuullisuus näkyy rahoitusmaailmassa.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä sekä määrällistä- että laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä tehtiin ensin määrällinen taustaselvitys, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä kyselyä. Taustaselvityksen perusteella tehtiin vielä laadullinen selvitys, joka toteutettiin haastatteluina. Taustaselvityksen ja haastatteluiden vastauksia analysoitiin ja niistä saatiin enemmän ymmärrystä aiheesta.
Johtopäätöksinä kohderyhmän vastauksista huomattiin, että se ei tiedä paljoa pankkien vastuullisuudesta. Kohderyhmä piti pankkien vastuullisuutta tärkeänä, mutta sen käsitys pankkien vastuullisuustyöstä oli hyvin suppea.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä sekä määrällistä- että laadullista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyössä tehtiin ensin määrällinen taustaselvitys, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä kyselyä. Taustaselvityksen perusteella tehtiin vielä laadullinen selvitys, joka toteutettiin haastatteluina. Taustaselvityksen ja haastatteluiden vastauksia analysoitiin ja niistä saatiin enemmän ymmärrystä aiheesta.
Johtopäätöksinä kohderyhmän vastauksista huomattiin, että se ei tiedä paljoa pankkien vastuullisuudesta. Kohderyhmä piti pankkien vastuullisuutta tärkeänä, mutta sen käsitys pankkien vastuullisuustyöstä oli hyvin suppea.