Miltä rakkaus näyttää? : pedagoginen rakkaus varhaiskasvatuksessa
Peltola, Moona (2024)
Peltola, Moona
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315111
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tuotoksena kehitettiin pedagogista rakkautta esittelevä materiaalipaketti ja posteri. Tuotos kehitettiin yhteistyössä kristilliseen vakaumukseen perustuvan Päiväkoti Agapen kanssa. Yhteistyöpäiväkodin erityispedagogisena painotuksena on työntekijöiden yhteistyössä vuosien varrella kehitetty rakkauden pedagogiikka. Tämä lähestymistapa pohjautuu positiiviseen kasvatukseen ja pedagogikseen rakkauteen. Rakkauden pedagogiikan näkyvyyden ja lähestyttävyyden lisäämiseksi yhteistyöpäiväkoti toivoi tuotosta, joka esittelee pedagogista rakkautta helposti ymmärrettävästi ja koherentisti. Tähän tarpeeseen kehitettiin pedagogista rakkautta kuvaava materiaalipaketti ja posteri.
Kehittämistehtävänä oli helppolukuinen ja informatiivinen tuotos, jonka elementit palvelevat yhteistyöpäiväkodin tarvetta ja havainnollistavat rakkautta pedagogisena menetelmänä. Tuotoksen teoriapohja kumpuaa positiivisesta pedagogiikasta ja vahvuuspedagogiikasta, joiden tulokulmista pedagogista rakkautta tarkastellaan kristillisessä kontekstissa. Pedagogisen rakkauden keskiössä ovat myönteisten tunteiden vahvistaminen, sekä kunnioittavien ja rakkaudellisten vuorovaikutussuhteiden tukeminen kasvatustyössä. Lisäksi tarkastellaan pedagogista rakkautta kannattelevia ja mahdollistavia rakenteita kasvatusympäristössä. Kehittämistyön tueksi pedagogisen rakkauden käytänteistä kerättiin aineistoa havainnoimalla lapsiryhmää ja haastattelemalla työntekijöitä yhteistyöpäiväkodissa. Palautetta tuotoksesta pyydettiin kaksi kertaa: materiaalipaketin testaamisen yhteydessä ja lopuksi materiaalipaketin ja posterin valmistuttua, johon myös huoltajat osallistuivat.
Kerätyn aineiston ja yhteistyöpäiväkodin palautteen pohjalta syntyi materiaalipaketti, jonka pääkohdat tiivistettiin posteriksi. Materiaalipaketissa ja posterissa kuvataan pedagogista rakkautta kristillisen rakkauskäsityksen, rakkauden opettamisen, rakkauden kulttuurin ja rakkauden suojelemisen näkökulmista. Materiaalipaketti ja posteri ovat suunnattu varhaiskasvatuksen henkilökunnalle ja perheille tarjoamaan tietoa pedagogisesta rakkaudesta.
Pedagoginen rakkaus aiemman tutkimuksen mukaan vaikuttaa positiivisesti muihin osa-alueisiin, kuten identiteetin kehittymiseen, akateemisiin valmiuksiin ja myötämieliseen suhtautumiseen itseensä ja muihin. Pedagoginen rakkaus vahvistaa varhaiskasvattajien ammatillista kompetenssia ja antaa substanssia muiden pedagogiikan muotoihin. Koska pedagoginen rakkaus painottuu sosioemotionaalisten ja hyvinvointitaitojen vahvistamiseen, pedagogisella rakkaudella on vaikutusta yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoisesti. Tutkimus- ja kehittämistyötä tarvitaan pedagogisen rakkauden esiin tuomiseksi ja käyttöön ottamiseksi laajemmin eri kasvatusyhteisöissä.
Kehittämistehtävänä oli helppolukuinen ja informatiivinen tuotos, jonka elementit palvelevat yhteistyöpäiväkodin tarvetta ja havainnollistavat rakkautta pedagogisena menetelmänä. Tuotoksen teoriapohja kumpuaa positiivisesta pedagogiikasta ja vahvuuspedagogiikasta, joiden tulokulmista pedagogista rakkautta tarkastellaan kristillisessä kontekstissa. Pedagogisen rakkauden keskiössä ovat myönteisten tunteiden vahvistaminen, sekä kunnioittavien ja rakkaudellisten vuorovaikutussuhteiden tukeminen kasvatustyössä. Lisäksi tarkastellaan pedagogista rakkautta kannattelevia ja mahdollistavia rakenteita kasvatusympäristössä. Kehittämistyön tueksi pedagogisen rakkauden käytänteistä kerättiin aineistoa havainnoimalla lapsiryhmää ja haastattelemalla työntekijöitä yhteistyöpäiväkodissa. Palautetta tuotoksesta pyydettiin kaksi kertaa: materiaalipaketin testaamisen yhteydessä ja lopuksi materiaalipaketin ja posterin valmistuttua, johon myös huoltajat osallistuivat.
Kerätyn aineiston ja yhteistyöpäiväkodin palautteen pohjalta syntyi materiaalipaketti, jonka pääkohdat tiivistettiin posteriksi. Materiaalipaketissa ja posterissa kuvataan pedagogista rakkautta kristillisen rakkauskäsityksen, rakkauden opettamisen, rakkauden kulttuurin ja rakkauden suojelemisen näkökulmista. Materiaalipaketti ja posteri ovat suunnattu varhaiskasvatuksen henkilökunnalle ja perheille tarjoamaan tietoa pedagogisesta rakkaudesta.
Pedagoginen rakkaus aiemman tutkimuksen mukaan vaikuttaa positiivisesti muihin osa-alueisiin, kuten identiteetin kehittymiseen, akateemisiin valmiuksiin ja myötämieliseen suhtautumiseen itseensä ja muihin. Pedagoginen rakkaus vahvistaa varhaiskasvattajien ammatillista kompetenssia ja antaa substanssia muiden pedagogiikan muotoihin. Koska pedagoginen rakkaus painottuu sosioemotionaalisten ja hyvinvointitaitojen vahvistamiseen, pedagogisella rakkaudella on vaikutusta yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoisesti. Tutkimus- ja kehittämistyötä tarvitaan pedagogisen rakkauden esiin tuomiseksi ja käyttöön ottamiseksi laajemmin eri kasvatusyhteisöissä.