Mallisarjojen pienentäminen ja vaihtoehtoiset tavat esitellä sesonkimallistot: case: Marimekko Oyj
Vahla, Jenni (2024)
Vahla, Jenni
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052315108
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin suomalaiselle designyritys Marimekko Oyj:lle toimeksiantona. Opinnäytetyössä kartoitettiin Marimekon sesonkimallistojen myynti- ja markkinointimateriaalina käytettyjen mallisarjojen tämänhetkiset aikatauluhaasteet, kustannukset sekä niistä aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää yrityksen tämänhetkinen tapa esitellä sesonkimallistot ja löytää näille vaihtoehtoisia esittelytapoja.
Tutkimuksen tietopohja koostuu katsauksesta tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutuksiin sekä kuvaa digitaalisuuden mahdollisuuksia sesonkimallistojen esittelyssä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, ja tutkimusmateriaalia hankittiin havainnoinnin, haastattelujen sekä yhteisöllisten ideointimenetelmien avulla. Kohderyhmänä olivat seuraavat Marimekon organisaation sidosryhmät: myynti, suunnittelu, hankinta, tuotekehitys ja digitaalinen liiketoiminta. Yhteisöllisistä ideointimenetelmistä tutkimuksessa hyödynnettiin ideointityöpajaa. Tällä tavoiteltiin mahdollisimman laaja-alaista näkemystä uusien lähestymistapojen ja ratkaisujen suhteen.
Kehittämistyön toimenpide-ehdotuksina suositellaan toimeksiantajalle panostamista digitaalisuuteen nykyistä enemmän. Ensimmäisenä tavoitteena on, että käytössä olevat digitaaliset toimintamallit ja työkalut otetaan jokapäiväisiksi työkaluiksi ja mukaan suunnitteluprosessiin. Sesonkimallistojen esittelyissä tulee hyödyntää 3D-teknologiaa, virtuaalista showroomia ja livestriimausta. Digitaalisuus antaa mahdollisuuden parantaa ja sujuvoittaa organisaation eri sidosryhmien välistä työtä, kuten suunnittelua, tuotekehitystä sekä markkinointia ja myyntiä. Tämän lisäksi kommunikointia sopimusvalmistajien ja jälleenmyyjien kanssa pystytään parantamaan. Tuloksista ilmeni myös, että digitaalisuudella pystytään vähentämään aikatauluhaasteita, madaltamaan kustannuksia sekä pienentämään toimeksiantajan generoimia kasvihuonekaasupäästöjä.
Tutkimuksen tietopohja koostuu katsauksesta tekstiiliteollisuuden ympäristövaikutuksiin sekä kuvaa digitaalisuuden mahdollisuuksia sesonkimallistojen esittelyssä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta, ja tutkimusmateriaalia hankittiin havainnoinnin, haastattelujen sekä yhteisöllisten ideointimenetelmien avulla. Kohderyhmänä olivat seuraavat Marimekon organisaation sidosryhmät: myynti, suunnittelu, hankinta, tuotekehitys ja digitaalinen liiketoiminta. Yhteisöllisistä ideointimenetelmistä tutkimuksessa hyödynnettiin ideointityöpajaa. Tällä tavoiteltiin mahdollisimman laaja-alaista näkemystä uusien lähestymistapojen ja ratkaisujen suhteen.
Kehittämistyön toimenpide-ehdotuksina suositellaan toimeksiantajalle panostamista digitaalisuuteen nykyistä enemmän. Ensimmäisenä tavoitteena on, että käytössä olevat digitaaliset toimintamallit ja työkalut otetaan jokapäiväisiksi työkaluiksi ja mukaan suunnitteluprosessiin. Sesonkimallistojen esittelyissä tulee hyödyntää 3D-teknologiaa, virtuaalista showroomia ja livestriimausta. Digitaalisuus antaa mahdollisuuden parantaa ja sujuvoittaa organisaation eri sidosryhmien välistä työtä, kuten suunnittelua, tuotekehitystä sekä markkinointia ja myyntiä. Tämän lisäksi kommunikointia sopimusvalmistajien ja jälleenmyyjien kanssa pystytään parantamaan. Tuloksista ilmeni myös, että digitaalisuudella pystytään vähentämään aikatauluhaasteita, madaltamaan kustannuksia sekä pienentämään toimeksiantajan generoimia kasvihuonekaasupäästöjä.