Juttumarkkinointi ja brändin näkyvyyden merkitys
Mielonen, Niko (2024)
Mielonen, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415302
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415302
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin sisältömarkkinoinnin kehittymistä ja sen ulottuvuuksia. Työn teoriaosiossa on nostettu esiin myös se, kuinka sisältömarkkinointi on muuttunut 2010-luvulta tähän päivään. Työn tavoit-teena oli selvittää, miten erilaiset juttumarkkinointijulkaisut kiinnostavat kohdeyleisöä. Tutkimuksessa vertailtiin brändittömiä ja brändillisiä julkaisuja, sekä sitä miten ne resonoivat erilaisissa kohderyhmissä. Työssä tutkittiin myös, miten juttumarkkinointi on osa yrityksen laajempia tavoitteita ja sen markkinointi-strategiaa.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja se kohdistui Savon Median hallinnoiman Savon Sanomien juttumarkkinointiin. Tutkimuksessa käsiteltiin jut-tumarkkinointia uusille potentiaalisille asiakkaille, vertailussa olivat brändilliset ja brändittömät juttumai-nokset. Tutkimuksen juttumainokset kohdistettiin Savon Sanomien levikkialueelle, jotta saatiin läpileik-kaus kaikista lehden potentiaalisista asiakkaista. Tutkimukseen sisältyi yhteensä 18 juttumarkkinointijul-kaisua, jotka oli jaettu puoliksi brändittömien ja brändillisten julkaisuiden kesken.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että juttumarkkinointi on keskeinen osa yrityksen markkinointistrategiaa. Juttumarkkinointi luo lisäarvoa, sekä auttaa rakentamaan asiakassuhteita ennen varsinaista ostotapahtu-maa. Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla koettiin olevan merkitystä yritysten juttumarkkinoinnin kannalta. Tuloksista koettiin olevan hyötyä potentiaalisten asiakkaiden mainoskäyttäytymisen ymmärtämisessä. Brändilähtöisen juttumarkkinoinnin todettiin parantavan yrityksen näkyvyyttä ja sitouttavan asiakkaita. Jatkotutkimukseksi suositeltiin juttumarkkinoinnin pitkäaikaisvaikutuksista asiakassuhteiden kehittymi-seen. Jatkotutkimukseen suositeltiin myös laajempaa ja tarkemmin rajattua aineistoa, eli yhden teeman alaisia juttumainoksia.
Tutkimuksessa hyödynnettiin kvalitatiivisia menetelmiä. Tutkimus suoritettiin tapaustutkimuksena ja se kohdistui Savon Median hallinnoiman Savon Sanomien juttumarkkinointiin. Tutkimuksessa käsiteltiin jut-tumarkkinointia uusille potentiaalisille asiakkaille, vertailussa olivat brändilliset ja brändittömät juttumai-nokset. Tutkimuksen juttumainokset kohdistettiin Savon Sanomien levikkialueelle, jotta saatiin läpileik-kaus kaikista lehden potentiaalisista asiakkaista. Tutkimukseen sisältyi yhteensä 18 juttumarkkinointijul-kaisua, jotka oli jaettu puoliksi brändittömien ja brändillisten julkaisuiden kesken.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että juttumarkkinointi on keskeinen osa yrityksen markkinointistrategiaa. Juttumarkkinointi luo lisäarvoa, sekä auttaa rakentamaan asiakassuhteita ennen varsinaista ostotapahtu-maa. Tutkimuksesta saaduilla tuloksilla koettiin olevan merkitystä yritysten juttumarkkinoinnin kannalta. Tuloksista koettiin olevan hyötyä potentiaalisten asiakkaiden mainoskäyttäytymisen ymmärtämisessä. Brändilähtöisen juttumarkkinoinnin todettiin parantavan yrityksen näkyvyyttä ja sitouttavan asiakkaita. Jatkotutkimukseksi suositeltiin juttumarkkinoinnin pitkäaikaisvaikutuksista asiakassuhteiden kehittymi-seen. Jatkotutkimukseen suositeltiin myös laajempaa ja tarkemmin rajattua aineistoa, eli yhden teeman alaisia juttumainoksia.