Taivalkosken matkailun markkinoinnin digitaalinen kehittäminen
Väisänen, Sami (2024)
Väisänen, Sami
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415192
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Taivalkosken matkailun markkinoinnin digitaalinen kehittäminen, jolla edistetään markkinointia digitaalisilla alustoilla laajemman näkyvyyden saamiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kuusamon ja Taivalkosken kunnan Koillis-Suomen kehittämisyhtiö Naturpolis Oy.
Kyseessä oli kehittämisluonteinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli auttaa Taivalkosken matkailun markkinoinnin edistämistä. Opinnäytetyöhön aineisto kerättiin pääosin toimeksiantajan välisen sähköpostihaastattelun kautta, dokumenttianalyysin avulla, sekä benchmarking-menetelmällä ja tilastotietojen keräämisellä.
Aineistoa käsiteltiin erilaisilla menetelmillä, kuten Taivalkosken matkailusta valmistettu SWOT-analyysi, missä tutkittiin Taivalkosken sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, jotka vaikuttavat Taivalkosken vetovoimaisuuteen ja heikkouksiin, sekä mahdollisiin uhkiin ja mahdollisuuksiin. Sen lisäksi verrattiin benchmarkingin avulla Taivalkosken vetovoimaisuutta ja markkinointimenetelmiä toisen paikkakunnan matkailun kanssa.
Tutkitun tulosten avulla saatiin luotua ohjeistus markkinointisuunnitelman luomiseen Taivalkosken matkailulle digitallisilla alustoilla. Pääsääntöisesti kehityssuunnitelma keskittyi sosiaaliseen mediaan, kansainvälisten ja kotimaisten matkailijoiden houkuttelemista.
Valmiin markkinointisuunnitelman avulla Taivalkosken matkailulle saadaan entistä laajempaa näkyvyyttä ja uusia kehitysideoita markkinoinnin edistämiseksi digitaalisessa ympäristössä.
Kyseessä oli kehittämisluonteinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli auttaa Taivalkosken matkailun markkinoinnin edistämistä. Opinnäytetyöhön aineisto kerättiin pääosin toimeksiantajan välisen sähköpostihaastattelun kautta, dokumenttianalyysin avulla, sekä benchmarking-menetelmällä ja tilastotietojen keräämisellä.
Aineistoa käsiteltiin erilaisilla menetelmillä, kuten Taivalkosken matkailusta valmistettu SWOT-analyysi, missä tutkittiin Taivalkosken sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, jotka vaikuttavat Taivalkosken vetovoimaisuuteen ja heikkouksiin, sekä mahdollisiin uhkiin ja mahdollisuuksiin. Sen lisäksi verrattiin benchmarkingin avulla Taivalkosken vetovoimaisuutta ja markkinointimenetelmiä toisen paikkakunnan matkailun kanssa.
Tutkitun tulosten avulla saatiin luotua ohjeistus markkinointisuunnitelman luomiseen Taivalkosken matkailulle digitallisilla alustoilla. Pääsääntöisesti kehityssuunnitelma keskittyi sosiaaliseen mediaan, kansainvälisten ja kotimaisten matkailijoiden houkuttelemista.
Valmiin markkinointisuunnitelman avulla Taivalkosken matkailulle saadaan entistä laajempaa näkyvyyttä ja uusia kehitysideoita markkinoinnin edistämiseksi digitaalisessa ympäristössä.