7-15-vuotiaiden lasten kokemuksia Apuu-chatissa
Backman, Noora (2024)
Backman, Noora
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415236
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää 7–15-vuotiaiden lasten keskustelukokemuksista SOS-Lapsikylän ylläpitämässä Apuu-chatissa. SOS-Lapsikylä toimii yhteistyökumppanina tässä opinnäytetyössä. Opinnäytetyön aihetta tarkastellaan osallisuuden, lapsen oikeuksien, lastensuojelun sekä digitaalisen palveluiden teemojen kautta. Teemoista osallisuus esiintyy merkittävässä osassa, jonka avulla opinnäytetyössä pyritään selvittämään 7–15-vuotiaiden lasten keskustelukokemuksia ja osallisuuden tunnetta sekä osallisuuden vahvistamista.
Opinnäytetyön on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty SOS-Lapsikylän toteuttaman asiakaskyselyn avulla. Kyselyn aukioloaikana asiakkaat ovat vastanneet kysyttyihin kysymyksiin, jotka pohjautuvat asiakkaan palvelukokemukseen juuri käydyssä keskustelussa Apuu-chatissa. Kysymyksissä esiintyvät erityisesti osallisuuden, lastensuojelun sekä lapsen oikeuksien teemat, joita tässä opinnäytetyössä analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulosten perusteella Apuu-chatia käyttäneiden lasten keskustelukokemukset ovat pääsääntöisesti myönteisiä sekä osallisuutta vahvistavia. Asiakaskyselyyn vastanneista lapsista suurin osa kokee saaneensa apua ja voineensa kertoa omasta aiheestaan. Keskustelukokemukseen ja osallisuuden tunteeseen ovat vaikuttaneet Apuu-aikuisen kohtaaminen, lapsen mahdollisuus kertoa omasta aiheestaan ja keskustella siitä. Osalla asiakaskyselyyn vastanneista ei kuitenkaan ollut yhtä myönteinen kokemus keskustelusta Apuu-chatissa. Kielteiseen tai neutraaliin kokemukseen ovat vaikuttanut muun muassa keskustelun hidas kulku, Apuu-chatin aukioloajat ja Apuu-aikuisen kohtaaminen, joka on koettu loukkaavana tai välinpitämättömänä.
Johtopäätöksenä voidaan päätellä Apuu-chatia käyttäneiden lasten hyötyneen pääsääntöisesti keskustelusta, joka on vahvistanut heidän osallisuutensa tunnetta. Kuulluksi tuleminen keskusteluissa myös pääsääntöisesti toteutuu, vaikka osa lapsista koki kohtaamisen puutteellisena. Opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan käyttää yleisesti sähköisten keskustelualueiden kehittämisessä ja tuottamisessa, jotka ovat kohdistettuja lapsille.
Opinnäytetyön on laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty SOS-Lapsikylän toteuttaman asiakaskyselyn avulla. Kyselyn aukioloaikana asiakkaat ovat vastanneet kysyttyihin kysymyksiin, jotka pohjautuvat asiakkaan palvelukokemukseen juuri käydyssä keskustelussa Apuu-chatissa. Kysymyksissä esiintyvät erityisesti osallisuuden, lastensuojelun sekä lapsen oikeuksien teemat, joita tässä opinnäytetyössä analysoitiin teemoittelun avulla.
Tulosten perusteella Apuu-chatia käyttäneiden lasten keskustelukokemukset ovat pääsääntöisesti myönteisiä sekä osallisuutta vahvistavia. Asiakaskyselyyn vastanneista lapsista suurin osa kokee saaneensa apua ja voineensa kertoa omasta aiheestaan. Keskustelukokemukseen ja osallisuuden tunteeseen ovat vaikuttaneet Apuu-aikuisen kohtaaminen, lapsen mahdollisuus kertoa omasta aiheestaan ja keskustella siitä. Osalla asiakaskyselyyn vastanneista ei kuitenkaan ollut yhtä myönteinen kokemus keskustelusta Apuu-chatissa. Kielteiseen tai neutraaliin kokemukseen ovat vaikuttanut muun muassa keskustelun hidas kulku, Apuu-chatin aukioloajat ja Apuu-aikuisen kohtaaminen, joka on koettu loukkaavana tai välinpitämättömänä.
Johtopäätöksenä voidaan päätellä Apuu-chatia käyttäneiden lasten hyötyneen pääsääntöisesti keskustelusta, joka on vahvistanut heidän osallisuutensa tunnetta. Kuulluksi tuleminen keskusteluissa myös pääsääntöisesti toteutuu, vaikka osa lapsista koki kohtaamisen puutteellisena. Opinnäytetyön tuottamaa tietoa voidaan käyttää yleisesti sähköisten keskustelualueiden kehittämisessä ja tuottamisessa, jotka ovat kohdistettuja lapsille.