Datan käsittelyn ja koneoppimisen ammattitaitovaatimukset ammatillisena työvoimakoulutuksena koulutuksena – pilotointi
Ratilainen, Kerttuli (2024)
Ratilainen, Kerttuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415434
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda työvoimakoulutus, joka soveltaa kansallisia datan käsittelyn ja koneoppimisen ammattitaitovaatimuksia ja joka vastaa työelämän tarpeisiin. Datan käsittely ja analysointi ovat tärkeitä taitoja digitaalisen murroksen aikana, ja Suomessa on datatalouden osaajien vaje. Koulutus on suunniteltu työttömille, työttömyysuhanalaisille ja vastavalmistuneille, joilla on jonkin verran kokemusta ohjelmoinnista, datan käsittelystä tai tilastomatematiikasta. Koulutus on tutkintoperustainen ja tähtää tieto- ja viestintätekniikan ammattitutkinnon osatutkinnon datan käsittely ja koneoppiminen suorittamiseen. Koulutus toteutettiin talvikaudella 2023-2024, se oli seitsemän kuukauden mittainen. Koulutuksen nimi on Edistyneen data-analytiikan osaaja. Koulutuksen toteutus eteni suunnitellusti.
Koulutuksen vaikuttavuutta arviotiin opiskelijoiden työllistymisen, harjoittelupaikan, sertifiointikokeiden, näyttötutkinnon ja opiskelijapalautteiden perusteella. Koulutuksen päätteeksi 42 % opiskelijoista työllistyi, löysi harjoittelupaikan tai aloitti rekrykoulutuksen, ja 12 opiskelijaa suoritti yhteensä 43 sertifiointikoetta. Opiskelijat kokivat oppineensa uusia taitoja koulutuksen aikana. Kehittävää palautetta tuli koulutuksen etenemistahdista ja vaikeusasteesta. Koulutuksen aikana luotua opetussuunnitelmaa ja materiaaleja voidaan hyödyntää toiseen vastaavaan koulutukseen.
Koulutuksen vaikuttavuutta arviotiin opiskelijoiden työllistymisen, harjoittelupaikan, sertifiointikokeiden, näyttötutkinnon ja opiskelijapalautteiden perusteella. Koulutuksen päätteeksi 42 % opiskelijoista työllistyi, löysi harjoittelupaikan tai aloitti rekrykoulutuksen, ja 12 opiskelijaa suoritti yhteensä 43 sertifiointikoetta. Opiskelijat kokivat oppineensa uusia taitoja koulutuksen aikana. Kehittävää palautetta tuli koulutuksen etenemistahdista ja vaikeusasteesta. Koulutuksen aikana luotua opetussuunnitelmaa ja materiaaleja voidaan hyödyntää toiseen vastaavaan koulutukseen.