Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Käsikädessä Kitaroiden : kiintymyssuhdelähtöinen pedagogiikka tavoitteellisessa soitonopetuksessa

Raines, Anu (2024)

 
Avaa tiedosto
Raines_Anu.pdf (643.6Kt)
Lataukset: 


Raines, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415422
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on syntynyt tarpeesta tuoda musiikkikasvatuksen kentälle uudenlainen lähestymistapa kohdata oppilaat ja heidän perheensä. Kokoan yhteen tavoitteellisen instrumenttiopetuksen alkupolulla itselleni kirkastuneet lähestymistavat, joiden keskiössä vaikuttaa kiintymyssuhdelähtöisyys. Tätä kokonaisuutta kutsun nimellä Käsikädessä Kitaroiden -metodi.

Käsikädessä Kitaroiden -metodissa yhdistyvät kokemukseeni perustuen käyttökelpoisimmat työtavat ja materiaalit Suzuki-, Kodály- ja Colourstrings-menetelmistä. Lisäksi mukana on vai-kutteita Mindfulness-tietoisuustaitojen harjoituksista sekä kiintymyssuhdeteoriaan perustuvista hoitomuodoista, kuten Theraplay-lyhytterapiasta ja DDP-hoitomenetelmästä. Käsikädessä Kitaroiden -tuokioissa vanhemmat musisoivat yhdessä lastensa kanssa. Tarkoitus on rakentaa turvallinen kiintymyssuhde lapseen ja tukea näin vanhempien ja lasten välistä vuorovaikutusta sekä antaa uusia työvälineitä kodin arkeen yhteisten musiikkituokioiden avulla.

Olen koonnut opinnäytetyössä soitonopettajan avuksi ohjeita hyvän tuntidynamiikan onnistumiseksi. Jäsentelemieni eläinkaraktäärien tarkoitus on helpottaa hahmottamaan perheen sisäisiä uskomusjärjestelmiä sekä lapsessa eläviä väärinkäsityksiä itsestä ja omista mahdollisuuksista.

Integroimalla lapsen vanhemmat/ensisijaiset huoltajat mukaan soitonopetuksen alkupolkuun, luodaan aivan uudenlaisia ulottuvuuksia kohdata perheet tavoitteellisen musiikin opiskelun keinoin. Lasten kasvavaan pahoinvointiin tarvitaan moniammatillisia ratkaisuja. Musiikkipedagogit voisivat omalla ammattitaidollaan ja jo olemassa olevan musiikkioppilaitosverkoston sisällä olla osa näitä ratkaisuja. Turvallisessa tunneilmastossa kehittynyt musiikkisuhde kantaa läpi elämän.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste