Myyntiä ja markkinointia Instagramissa
Sjöstedt, Kiia (2024)
Sjöstedt, Kiia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415502
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää uusi myyntikonsepti Instagram-pohjalle, jonka avulla pyrittiin parantamaan pienyrityksien ja kivijalkamyymälöiden myyntiä ja markkinointia. Konseptin avulla tähdättiin myynnin ja markkinoinnin parantamiseen sekä kivijalkamyymälöiden tilanteen kohentamiseen.
Työ toteutettiin kehittämistyönä, jossa laadittiin ohjeet palvelukonseptille. Opinnäytetyötä ja konseptia tukemaan tehtiin laadullinen tutkimus, jossa vertailtiin kolmea yritystä Benchmarking -menetelmän avulla. Benchmarking -taulukon avulla vertailtiin kolmen eri yrityksen Instagram -markkinointia keskittyen postausten tiheyteen, sisältötyyppeihin kuten tuote- ja kampanjakuvat, sekä kuvienottopaikkoihin. Tiedot auttoivat analysoimaan yritysten Instagram-strategioita, tunnistamaan parhaita käytäntöjä ja kehityskohteita markkinointistrategian tehostamiseksi.
Laadullisen tutkimuksen tuloksista oli havaittavissa, että jokainen yritys hyödynsi Instagramia omalla tavallaan tarjotakseen kiinnostavaa sisältöä seuraajilleen. Tämä ilmeni sekä sisällön monipuolisuudessa että käytetyissä markkinointistrategioissa. Kukin yritys panosti julkaisujen laatuun sekä tuotteiden esillepanoon. Tutkimustuloksien pohjalta kehitettiin uusi myyntikonsepti Instagram-pohjalle.
Palvelukonseptissa asiakaspalvelu tapahtuu Instagramissa. Konseptissa käydään läpi vaiheet, jotka asiakas käy läpi saadakseen tuotteet. Asiakas kontaktoi yrityksen myyjää Instagram Directin välityksellä, jonka kautta hän saa tilattua tuotteet, jotka hänelle toimitetaan. Konseptiohjeessa kerrotaan myös millä keinoin yritys pystyy varmentamaan konseptin toimivuutta omalla toiminnallaan Instagramissa.
Työ toteutettiin kehittämistyönä, jossa laadittiin ohjeet palvelukonseptille. Opinnäytetyötä ja konseptia tukemaan tehtiin laadullinen tutkimus, jossa vertailtiin kolmea yritystä Benchmarking -menetelmän avulla. Benchmarking -taulukon avulla vertailtiin kolmen eri yrityksen Instagram -markkinointia keskittyen postausten tiheyteen, sisältötyyppeihin kuten tuote- ja kampanjakuvat, sekä kuvienottopaikkoihin. Tiedot auttoivat analysoimaan yritysten Instagram-strategioita, tunnistamaan parhaita käytäntöjä ja kehityskohteita markkinointistrategian tehostamiseksi.
Laadullisen tutkimuksen tuloksista oli havaittavissa, että jokainen yritys hyödynsi Instagramia omalla tavallaan tarjotakseen kiinnostavaa sisältöä seuraajilleen. Tämä ilmeni sekä sisällön monipuolisuudessa että käytetyissä markkinointistrategioissa. Kukin yritys panosti julkaisujen laatuun sekä tuotteiden esillepanoon. Tutkimustuloksien pohjalta kehitettiin uusi myyntikonsepti Instagram-pohjalle.
Palvelukonseptissa asiakaspalvelu tapahtuu Instagramissa. Konseptissa käydään läpi vaiheet, jotka asiakas käy läpi saadakseen tuotteet. Asiakas kontaktoi yrityksen myyjää Instagram Directin välityksellä, jonka kautta hän saa tilattua tuotteet, jotka hänelle toimitetaan. Konseptiohjeessa kerrotaan myös millä keinoin yritys pystyy varmentamaan konseptin toimivuutta omalla toiminnallaan Instagramissa.