Viestintä kasvuyrityksen muutoksen tukena
Brandt, Raisa; Jyrinki, Laura (2024)
Brandt, Raisa
Jyrinki, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415498
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona suomalaiselle teknologia- ja kasvuyritykselle, CoreGo Oy:lle. Yritys tarjoaa erilaisia maksamisen ja kulunvalvonnan ratkaisuja tapahtuma-alalla. Tapahtuma-ala on koronavuosien jälkeen kasvussa ja käteisellä maksaminen laskussa. Yritys oli kasvanut niin henkilöstön lukumäärässä kuin liikevaihdossa kovaa vauhtia.
Tavoitteena oli kartoittaa, millaisena CoreGo Oy:n viestintä koettiin ja mitä viestinnältä jatkossa toivottaisiin. Taustalla oli CoreGo Oy:n tehdyt organisaatiomuutokset, yrityksen kasvu ja laajeneminen ulkomaille. Viestintästrategian puuttuessa yritys halusi tietää, missä oli jo onnistuttu ja mihin viestinnässä pitäisi jatkossa kiinnittää huomiota.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kolmea teemaa, kasvuyrityksiä Suomessa, viestintää sekä työyhteisön muutoksia. Muutoksen teemoiksi nostettiin muun muassa työyhteisön resilienssi ja organisaatiokulttuurin muodostuminen. Työtä rajattiin siten, että sen ulkopuolelle jätettiin muun muassa muutosjohtaminen ja ulkoinen viestintä, kuten markkinointiviestintä sekä PR-toiminta.
Tutkimus suoritettiin keväällä 2024 ja siinä käytettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta yrityksen edustajan toiveesta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yrityksen Suomessa työskentelevä henkilökunta pois lukien yrityksen johto. Laadullista analyysiä lähestyttiin teemoittelun kautta. Määrällisiä kysymyksiä oli yhteensä 11 ja laadullisia kolme. Kysely lähetettiin 17 vastaajalle sähköpostitse. Vastausaikaa annettiin viisi päivää. Kyselyyn saatiin 15 vastausta ja vastausprosentiksi muodostui 88,24 %.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että riittävä viestintä ja avoimuus ovat erittäin subjektiivisia asioita. Tutkimuksen mukaan 58 % vastaajista koki, että yritys ei viesti riittävästi. Viestintää toivottiin lisää niin työkavereilta kuin yrityksen johdoltakin. Vastaajien mukaan kehitystä oli kuitenkin tapahtunut viime kuukausina ja monesta vastauksesta huokui luottamus siihen, että suunta viestinnän saralla on oikea. Kaikki vastaajat pitivät myös yrityksen kasvua neutraalina tai positiivisena asiana.
Yritykselle annettiin useita konkreettisia suosituksia muun muassa tiedottamisen tiheydestä ja viikkopalaverien jäsentelystä. Yritystä rohkaistiin myös kannustamaan työntekijöitä kysymään matalallakin kynnyksellä.
Tavoitteena oli kartoittaa, millaisena CoreGo Oy:n viestintä koettiin ja mitä viestinnältä jatkossa toivottaisiin. Taustalla oli CoreGo Oy:n tehdyt organisaatiomuutokset, yrityksen kasvu ja laajeneminen ulkomaille. Viestintästrategian puuttuessa yritys halusi tietää, missä oli jo onnistuttu ja mihin viestinnässä pitäisi jatkossa kiinnittää huomiota.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kolmea teemaa, kasvuyrityksiä Suomessa, viestintää sekä työyhteisön muutoksia. Muutoksen teemoiksi nostettiin muun muassa työyhteisön resilienssi ja organisaatiokulttuurin muodostuminen. Työtä rajattiin siten, että sen ulkopuolelle jätettiin muun muassa muutosjohtaminen ja ulkoinen viestintä, kuten markkinointiviestintä sekä PR-toiminta.
Tutkimus suoritettiin keväällä 2024 ja siinä käytettiin sekä määrällistä että laadullista menetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta yrityksen edustajan toiveesta. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yrityksen Suomessa työskentelevä henkilökunta pois lukien yrityksen johto. Laadullista analyysiä lähestyttiin teemoittelun kautta. Määrällisiä kysymyksiä oli yhteensä 11 ja laadullisia kolme. Kysely lähetettiin 17 vastaajalle sähköpostitse. Vastausaikaa annettiin viisi päivää. Kyselyyn saatiin 15 vastausta ja vastausprosentiksi muodostui 88,24 %.
Vastausten perusteella voidaan todeta, että riittävä viestintä ja avoimuus ovat erittäin subjektiivisia asioita. Tutkimuksen mukaan 58 % vastaajista koki, että yritys ei viesti riittävästi. Viestintää toivottiin lisää niin työkavereilta kuin yrityksen johdoltakin. Vastaajien mukaan kehitystä oli kuitenkin tapahtunut viime kuukausina ja monesta vastauksesta huokui luottamus siihen, että suunta viestinnän saralla on oikea. Kaikki vastaajat pitivät myös yrityksen kasvua neutraalina tai positiivisena asiana.
Yritykselle annettiin useita konkreettisia suosituksia muun muassa tiedottamisen tiheydestä ja viikkopalaverien jäsentelystä. Yritystä rohkaistiin myös kannustamaan työntekijöitä kysymään matalallakin kynnyksellä.