Opas syömishäiriöistä murrosikäisille tytöille
Kaurala, Anna; Hourula, Katariina (2014)
Kaurala, Anna
Hourula, Katariina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121920522
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tilaustyönä syömishäiriöistä kertova opas murrosikäisille tytöille. Työntilaajana on Oulunkaaren kuntayhtymä. Opas on luettavissa sähköisenä versiona Internetissä ja saatavilla paperisena versiona kouluterveydenhoitajien vastaanotoilla. Oppaasta löytyy myös Oulunkaaren kuntayhtymän koulu- ja opiskelijaterveydenhoitajien yhteystiedot. Tavoitteena on, että opas hyödyttää nuoria tyttöjä tiedon saannissa ja mahdollisessa avun hankinnassa, ja kouluterveydenhoitajia nuorten auttamisessa. Tuotoksesta voi olla apua nuorten terveyskasvatuksessa ja se voi myös mahdollisesti auttaa ennaltaehkäisemään syömishäiriöitä tai puuttumaan jo syntyneisiin häiriöihin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty tunnetuimpiin syömishäiriöihin, murrosikään ja murrosikäisiin tyttöihin sekä syömishäiriöiden ilmenemiseen ja hoitoon kouluterveydenhuollossa. Lisäksi työssä on käsitelty syömishäiriöiden hoitoa Oulunkaaren koulu- ja opiskelijaterveydenhuollossa. Keskeiset käsitteet, jotka ovat syömishäiriö, murrosikä ja murrosikäinen tyttö, näkyvät työssä. Toiminnallisen opinnäytetyön käsitettä ja kirjallisen ohjeen tuottamista on selitetty työn teoriaosuudessa.
Työn mahdolliset hyödyt selviävät vasta kun opas on ollut käytössä jonkin aikaa. Terveydenhoitajien mielipide työstä vaikuttaa siihen, kuinka paljon opasta tullaan hyödyntämään. Kohderyhmän kiinnostuksella opasta kohtaan on suuri vaikutus oppaan käyttöasteeseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä on perehdytty tunnetuimpiin syömishäiriöihin, murrosikään ja murrosikäisiin tyttöihin sekä syömishäiriöiden ilmenemiseen ja hoitoon kouluterveydenhuollossa. Lisäksi työssä on käsitelty syömishäiriöiden hoitoa Oulunkaaren koulu- ja opiskelijaterveydenhuollossa. Keskeiset käsitteet, jotka ovat syömishäiriö, murrosikä ja murrosikäinen tyttö, näkyvät työssä. Toiminnallisen opinnäytetyön käsitettä ja kirjallisen ohjeen tuottamista on selitetty työn teoriaosuudessa.
Työn mahdolliset hyödyt selviävät vasta kun opas on ollut käytössä jonkin aikaa. Terveydenhoitajien mielipide työstä vaikuttaa siihen, kuinka paljon opasta tullaan hyödyntämään. Kohderyhmän kiinnostuksella opasta kohtaan on suuri vaikutus oppaan käyttöasteeseen.