Asiakasta voimaannuttava terveyskeskustelu : katsaus kirjallisuuteen
Utriainen, Emmi; Siirilä, Meri-Heini (2014)
Utriainen, Emmi
Siirilä, Meri-Heini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2014
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014121720224
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakasta voimaannuttava terveyskeskustelu. Opinnäytetyö oli osa ESR Asiakasvastaava -toiminnan kehittäminen -hanketta. Tarkoituksena oli tehdä katsaus kirjallisuuteen asiakasta voimaannuttavasta terveyskeskustelusta. Tavoitteena oli tuottaa hankkeelle avosairaanhoidon vastaanotolla pitkäaikais- ja monisairaiden kanssa työskentelevän asiakasvastaavan työhön sovellettavissa olevaa tietoa voimaannuttavasta terveyskeskustelusta. Opinnäytetyön tutkimustehtävinä selvitettiin, mitkä tekijät edistävät ja heikentävät asiakkaan voimaantumista terveyskeskustelussa. Aihetta käsiteltiin aikuisen asiakkaan ja hoitajan kahdenkeskisen terveyskeskustelun näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana katsauksena kirjallisuuteen. Aineisto koostui seitsemästä tutkimusartikkelista ja yhdestä pro gradu -tutkielmasta, ja se hankittiin Medic-, CINAHL-, ja PubMed -tietokannoista sekä käsinhaulla. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Aineistosta nousi esiin asiakkaan voimaantumista edistäviä ja heikentäviä tekijöitä terveyskeskustelussa. Asiakkaan voimaantumista edistävät tekijät liittyivät asiakkaan kohtaamiseen, hoitajan puhekäytäntöihin, asiakkaan omahoidon tukemiseen sekä hoidon jatkuvuuden turvaamiseen. Asiakkaan voimaantumista heikentävinä tekijöinä aineistosta nousivat hoitajan ja asiakkaan väliset ristiriidat sekä yhteisen kielen puuttuminen, asiakkaan negatiivinen asenne, hoitajan puutteellinen ammatillinen osaaminen ja negatiivinen asenne sekä ympäristön häiriötekijät.
Asiakasta voimaannuttavaan terveyskeskusteluun asiakasvastaava tarvitsee laaja-alaista ammatillista tietoa, taitoa ja osaamista. Asiakasvastaavan on tärkeää tiedostaa ammatillisen osaamisensa puutteet ja vahvuudet sekä kehittää osaamistaan. Lisäksi hänen on tärkeää tunnistaa asiakkaan voimaantumiseen heikentävästi vaikuttavat tekijät ja pyrkiä vaikuttamaan niihin mahdollisuuksien mukaan. Tulokset tarjoavat työkaluja asiakasvastaavan työhön pitkäaikais- ja monisairaiden asiakkaiden kanssa käytävään voimaannuttavaan terveyskeskusteluun liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin integroivana katsauksena kirjallisuuteen. Aineisto koostui seitsemästä tutkimusartikkelista ja yhdestä pro gradu -tutkielmasta, ja se hankittiin Medic-, CINAHL-, ja PubMed -tietokannoista sekä käsinhaulla. Analyysimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysiä.
Aineistosta nousi esiin asiakkaan voimaantumista edistäviä ja heikentäviä tekijöitä terveyskeskustelussa. Asiakkaan voimaantumista edistävät tekijät liittyivät asiakkaan kohtaamiseen, hoitajan puhekäytäntöihin, asiakkaan omahoidon tukemiseen sekä hoidon jatkuvuuden turvaamiseen. Asiakkaan voimaantumista heikentävinä tekijöinä aineistosta nousivat hoitajan ja asiakkaan väliset ristiriidat sekä yhteisen kielen puuttuminen, asiakkaan negatiivinen asenne, hoitajan puutteellinen ammatillinen osaaminen ja negatiivinen asenne sekä ympäristön häiriötekijät.
Asiakasta voimaannuttavaan terveyskeskusteluun asiakasvastaava tarvitsee laaja-alaista ammatillista tietoa, taitoa ja osaamista. Asiakasvastaavan on tärkeää tiedostaa ammatillisen osaamisensa puutteet ja vahvuudet sekä kehittää osaamistaan. Lisäksi hänen on tärkeää tunnistaa asiakkaan voimaantumiseen heikentävästi vaikuttavat tekijät ja pyrkiä vaikuttamaan niihin mahdollisuuksien mukaan. Tulokset tarjoavat työkaluja asiakasvastaavan työhön pitkäaikais- ja monisairaiden asiakkaiden kanssa käytävään voimaannuttavaan terveyskeskusteluun liittyen.