Tunnejohtamisen näkyvyys sosiaalisessa mediassa
Ojala, Heidi (2024)
Ojala, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415667
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan tunnejohtamista ja sitä, miten tunnejohtajuus näkyy sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa sivutaan myös hieman hotelli- ja ravintola-alaa, sillä kyseisillä aloilla inhimillisyys ja tunteiden hallinta on osana. Tunneäly ja tunnejohtaminen kulkevat käsi kädessä, sillä tunnejohtamisen osaava hallitsee tunneälyä. Maailma muuttuu jatkuvasti ja näin ollen johtaminenkin muuttuu. Tunnejohtamisen avulla työntekijöiden työhyvinvointi paranisi, sillä silloin heille tulisi tunne, että he ovat merkittäviä palapelin osia.
Tietoperustassa käydään läpi tunneälyä, tunnejohtamista sekä sosiaalista mediaa ja sen roolia ihmisten elämässä ja tunnejohtajuudessa. Tunneäly on jokaisella ihmisellä ja on osana itsetuntemusta. Mitä paremmin ihminen tuntee itsensä, sitä paremmin pystyy myös lukemaan ja ymmärtämään muitakin ihmisiä. Tunnejohtamisessa pyritään johtamaan tunteita ja saamaan työympäristöön parempaa ilmapiiriä sekä parempaa tuottavuutta. Hotelli- ja ravintola-alalla sekä ylipäätään palvelualoilla tämä kyseinen johtamisen taito on tärkeää, sillä hyvä työilmapiiri heijastuu asiakkaille ja asiakaspalveluun. Sosiaalinen media on nykypäivänä iso osa ihmisten elämässä ja todella moni viettääkin sen parissa useita tunteja. Tästä syystä tutkimuksessa tutkittiinkin, minkälaista näkyvyyttä tunnejohtamisella on sosiaalisessa mediassa ja miten ihmiset suhtautuivat siihen.
Opinnäytetyön toteutustavaksi valikoitui laadullinen tutkimus, sillä aihe oli mielenkiintoinen ja tutkimuksessa pyrittiin tutkimaan ihmisten mielipiteitä aiheesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnejohtaminen näkyy sosiaalisessa mediassa ja mitä mietteitä ihmisillä on kyseisestä aiheesta. Tutkimuksessa käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä tutkittu aihetta sosiaalisesta mediasta, erityisesti LinkedInistä ja Instagramista. Tutkimuksessa tutkittiin, mitä mieltä ihmiset ovat tunnejohtamisesta. Tutkimus on toteutettu syksyn 2023 ja kevään 2024 välillä tutkien ja analysoiden ihmisten kommentteja kyseisissä sosiaalisen median kanavissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksen tuloksena monien ihmisten mielestä tunnejohtajuus ja se, että työpaikoilla kuunnellaan enemmän työntekijöitä, ja yritetään saada tietynlainen yhteisymmärrys, on ollut positiivinen asia. Ne, jotka ovat ottaneet tunnejohtajuuden käyttöön, ovat huomanneet positiivisen muutoksen työilmapiirissä. Tästä voidaan päätellä, että tunnejohtajuus kannattaa.
Tietoperustassa käydään läpi tunneälyä, tunnejohtamista sekä sosiaalista mediaa ja sen roolia ihmisten elämässä ja tunnejohtajuudessa. Tunneäly on jokaisella ihmisellä ja on osana itsetuntemusta. Mitä paremmin ihminen tuntee itsensä, sitä paremmin pystyy myös lukemaan ja ymmärtämään muitakin ihmisiä. Tunnejohtamisessa pyritään johtamaan tunteita ja saamaan työympäristöön parempaa ilmapiiriä sekä parempaa tuottavuutta. Hotelli- ja ravintola-alalla sekä ylipäätään palvelualoilla tämä kyseinen johtamisen taito on tärkeää, sillä hyvä työilmapiiri heijastuu asiakkaille ja asiakaspalveluun. Sosiaalinen media on nykypäivänä iso osa ihmisten elämässä ja todella moni viettääkin sen parissa useita tunteja. Tästä syystä tutkimuksessa tutkittiinkin, minkälaista näkyvyyttä tunnejohtamisella on sosiaalisessa mediassa ja miten ihmiset suhtautuivat siihen.
Opinnäytetyön toteutustavaksi valikoitui laadullinen tutkimus, sillä aihe oli mielenkiintoinen ja tutkimuksessa pyrittiin tutkimaan ihmisten mielipiteitä aiheesta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnejohtaminen näkyy sosiaalisessa mediassa ja mitä mietteitä ihmisillä on kyseisestä aiheesta. Tutkimuksessa käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä tutkittu aihetta sosiaalisesta mediasta, erityisesti LinkedInistä ja Instagramista. Tutkimuksessa tutkittiin, mitä mieltä ihmiset ovat tunnejohtamisesta. Tutkimus on toteutettu syksyn 2023 ja kevään 2024 välillä tutkien ja analysoiden ihmisten kommentteja kyseisissä sosiaalisen median kanavissa. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja dokumenttianalyysiä.
Tutkimuksen tuloksena monien ihmisten mielestä tunnejohtajuus ja se, että työpaikoilla kuunnellaan enemmän työntekijöitä, ja yritetään saada tietynlainen yhteisymmärrys, on ollut positiivinen asia. Ne, jotka ovat ottaneet tunnejohtajuuden käyttöön, ovat huomanneet positiivisen muutoksen työilmapiirissä. Tästä voidaan päätellä, että tunnejohtajuus kannattaa.