Ikääntymismuutosten vaikutus paleltumavamma-alttiuteen
Ervasti, Ella (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415510
Tiivistelmä
Ikääntyneiden hoitotyö ja sen erityispiirteet ovat yksi opiskeltava osa hoitotyön tutkinto-ohjelman opinnoista. On tärkeä tietää, miten edistää ikääntyneen potilaan hyvinvointia sekä ennaltaehkäistä mahdollisia tapaturmia ja niistä syntyviä haittoja. Tässä opinnäytetyössä käsitellään ikääntyneen alttiutta paleltumavammoille, niiden hoitoa sekä ennaltaehkäisyä sekä ikääntymistä ja yleisimpiä ikääntymismuutoksia.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa tuotettiin Oulun ammattikorkeakoululle sähköinen opiskelumateriaali aiheeseen liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena on, että tuotettua materiaalia voidaan hyödyntää opetuksessa, ikääntyneiden hoitotyön opintojaksolla sekä lisätä tietoa ja syventää jo olemassa olevaa tietoa aiheeseen liittyen. Sähköisinä tietokantoina lähteiden haussa käytettiin Medicia, CINAHL:a, Oppiporttia, Outi-Finnaa ja Pubmedia. Lähteinä käytettiin myös hoitotyön alan kirjallisuutta. Lähteet rajattiin 2000-luvusta eteenpäin.
Sähköinen opiskelumateriaali valmistui keväällä 2024. Lopulliseksi tuotteeksi muodostui Oulun ammattikorkeakoulun Moodle pohjalle luotu, kolmessa osassa puhutut PowerPoint esitykset sekä esityksiin liittyvä 24 kysymyksen lopputentti. Opintokokonaisuus on mahdollista suorittaa itsenäisenä opiskeluna. Palautetta tuotteesta pyydettiin viideltä hoitotyön opiskelijaryhmältä keväällä 2024. Palautekyselyn kysymykset luotiin opinnäytetyön laatukriteerien pohjalta, jotka liittyivät materiaalin selkeyteen, yhdenmukaisuuteen sekä mielekkyyteen, sisällön ajankohtaisuuteen ja luotettavuuteen, materiaalin hyödyllisyyteen sekä materiaalin kykyyn ottaa opiskelijan jo olemassa oleva tieto huomioon. Palautekyselyyn vastasi viisi henkilöä, jotka olivat yhtä mieltä tuotteen vastaavan määriteltyjä laatukriteerejä. Opiskelumateriaali oli palautteen mukaan selkeä, yhdenmukainen ja hyödyllinen opintojen kannalta. Sähköistä opiskelumateriaalia on tulevaisuudessa mahdollista muokata muun muassa ikääntymismuutosten vaikutuksesta eri tapaturmiin paleltumavammojen lisäksi, kuten esimerkiksi palovammoihin. Materiaalia on mahdollista kehittää teknologiaa hyödyntäen esimerkiksi peliksi, joka aktivoi opiskelijaa eri tavoilla.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa tuotettiin Oulun ammattikorkeakoululle sähköinen opiskelumateriaali aiheeseen liittyen. Opinnäytetyön tavoitteena on, että tuotettua materiaalia voidaan hyödyntää opetuksessa, ikääntyneiden hoitotyön opintojaksolla sekä lisätä tietoa ja syventää jo olemassa olevaa tietoa aiheeseen liittyen. Sähköisinä tietokantoina lähteiden haussa käytettiin Medicia, CINAHL:a, Oppiporttia, Outi-Finnaa ja Pubmedia. Lähteinä käytettiin myös hoitotyön alan kirjallisuutta. Lähteet rajattiin 2000-luvusta eteenpäin.
Sähköinen opiskelumateriaali valmistui keväällä 2024. Lopulliseksi tuotteeksi muodostui Oulun ammattikorkeakoulun Moodle pohjalle luotu, kolmessa osassa puhutut PowerPoint esitykset sekä esityksiin liittyvä 24 kysymyksen lopputentti. Opintokokonaisuus on mahdollista suorittaa itsenäisenä opiskeluna. Palautetta tuotteesta pyydettiin viideltä hoitotyön opiskelijaryhmältä keväällä 2024. Palautekyselyn kysymykset luotiin opinnäytetyön laatukriteerien pohjalta, jotka liittyivät materiaalin selkeyteen, yhdenmukaisuuteen sekä mielekkyyteen, sisällön ajankohtaisuuteen ja luotettavuuteen, materiaalin hyödyllisyyteen sekä materiaalin kykyyn ottaa opiskelijan jo olemassa oleva tieto huomioon. Palautekyselyyn vastasi viisi henkilöä, jotka olivat yhtä mieltä tuotteen vastaavan määriteltyjä laatukriteerejä. Opiskelumateriaali oli palautteen mukaan selkeä, yhdenmukainen ja hyödyllinen opintojen kannalta. Sähköistä opiskelumateriaalia on tulevaisuudessa mahdollista muokata muun muassa ikääntymismuutosten vaikutuksesta eri tapaturmiin paleltumavammojen lisäksi, kuten esimerkiksi palovammoihin. Materiaalia on mahdollista kehittää teknologiaa hyödyntäen esimerkiksi peliksi, joka aktivoi opiskelijaa eri tavoilla.