Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomalaiset perheyritykset: yrityskulttuuri kasvun edistäjänä

Fisk, Kerttuli (2024)

 
Avaa tiedosto
Fisk_Kerttuli.pdf (2.049Mt)
Lataukset: 


Fisk, Kerttuli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kasvattaa ymmärrystä niistä yrityskulttuurin tekijöistä, jotka mahdollistavat ja edistävät yrityksen kasvua ja uusille markkinoille pääsyä. Työn tarkoituksena on oppia lisää vahvan ja kasvua tukevan yrityskulttuurin tunnusmerkeistä sekä antaa kehitysehdotuksia siitä, kuinka yritys voi kulttuuriaan kehittämällä menestyä paremmin. Kohdejoukkona tässä opinnäytetyössä ovat suomalaiset perheyritykset. Yrityskulttuurista on olemassa paljon tutkimusta, mutta suomalaisten perheyritysten yrityskulttuurin ja kasvun yhteyttä ei ole juurikaan tutkittu. Perheyrityksillä on merkittävä rooli yhteiskuntamme hyvinvoinnin ja kasvun edistämisessä, joten niiden kasvua tukevan yrityskulttuurin tutkiminen ja kehittäminen on tärkeä ja ajankohtainen aihe. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii yrityskulttuurin laaja käsite. Yrityskulttuuria tarkastellaan myös kulttuurin johtamisen ja kulttuurin muutoksen näkökulmasta. Opinnäytetyössä käsitellään lisäksi perheyritysten yritysmuotoa ja siihen liittyviä tekijöitä. Yritysten kasvu ja kansainvälistyminen on rajattu koskemaan vain suomalaisia perheyrityksiä. Opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät on valittu tutkittavan ilmiön ja tutkimustehtävien mukaisesti. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto on kerätty puolistrukturoiduin teemahaastatteluin perheyritysten kulttuurista vastaavia henkilöitä, sekä yrityskulttuurin asiantuntijaa haastattelemalla. Teemahaastatteluin kerätyn aineiston analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa tutkijan ajatteluun vaikuttavat vuoroin teoria ja aineisto. Analyysissa on huomioitu aikaisemman tiedon vaikutus, mutta pyritty myös luomaan uutta ajattelua. Tässä opinnäytetyössä omat analyysinsa on tehty sekä vahvaan yrityskulttuuriin, että laajemmin perheyritysten kasvua tukevaan kulttuuriin liittyen. Lisäksi työssä on hyödynnetty aiempia tutkimuksia yrityskulttuurista ja perheyrityksistä. Tutkimuksen avulla onnistuttiin lisäämään ymmärrystä vahvan ja kasvua tukevan yrityskulttuurin tunnusmerkeistä. Haastatteluaineistosta erottuivat selkeästi ne yrityskulttuurin tekijät, jotka erityisesti tukevat perheyritysten kasvua. Tuloksissa painottuivat arvojen, tarinan, työntekijäymmärryksen sekä kyvykkyyksien johtamisen merkitys. Tulevaisuuskyvykkyyden käsite summasi ajattelua, jossa taidot, tahto, tavoitteet ja kulttuuri yhdistyvät. Tutkimuksen johtopäätöksinä voidaan esittää, että kulttuurin olisi oltava samaan aikaan välittävä mutta kasvunnälkäinen, ihmisten paras pääoma -ajattelu olisi kirkastettava ja tarkoituksellisuus ja tavoitteellisuus olisi varmistettava. Lisäksi on tärkeää sitoa kulttuuri vahvasti yrityksen strategiaan ja johdon työskentelyyn. Olemassa oleva teoria sekä aiemmat tutkimustulokset aiheesta tukevat tämän opinnäytetyön tuloksia.
 
The aim of this thesis was to increase understanding of the elements of corporate culture that support and help the growth of a company and its entry into new markets. The purpose of the work was to learn more about the characteristics of a strong and growth-supporting corporate culture and to produce development proposals on how a company can succeed better by shaping its culture. The target group in this thesis are Finnish family businesses. There is a lot of research on corporate culture, but the growth-supporting factors related to the corporate culture of Finnish family businesses have not been extensively studied. However, family businesses play an important role in the well-being and growth of our society, so researching and developing their growth-supporting corporate culture is an important issue.

The theoretical framework of the study is the broad concept of corporate culture. In this thesis, corporate culture was also approached through the management of culture and cultural change. The thesis also examined the business form of family businesses and factors related to that. The study focused on the growth and internationalization of Finnish family companies. The research methods were selected on the basis of the phenomenon being studied and the objectives of the thesis. The study was conducted as a qualitative study and the data were collected by semi-structured theme interviews with persons responsible for the culture of family businesses, as well as by interviewing a corporate culture expert. The data were analyzed using a theory-guided content analysis, where the researcher's thinking is guided alternately by theory and the data collected. The analysis took into account the impact of previous knowledge, but also looked for new thinking. In this thesis, both strong corporate culture and, more broadly, the culture supporting the growth of family businesses received their own analyses. In addition, previous research on corporate culture and family businesses was utilized in the work.

The study succeeded in increasing understanding of the characteristics of a strong and growth-supporting corporate culture. The interview data clearly highlighted the factors of corporate culture that particularly support the growth of family businesses. The results emphasized the importance of managing values, story, employee understanding, and capabilities. The concept of future capability summarized thinking where skills, will, goals, and culture meet. The conclusions of the study can be presented as creating a culture that is caring and growth-oriented at the same time, clarifying the thinking of the best capital in people, and ensuring purposefulness and goal orientation. In addition, it is important to strongly link culture to the company's strategy and management work. Existing theory and previous research results on the subject support the results of this thesis.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste