Aarrelabelin monikanavainen palvelukokonaisuus B2B- ja B2C-asiakkaille
Suokas, Saara (2024)
Suokas, Saara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415552
Tiivistelmä
Monikanavaisuuden yleistyttyä on hyvä tutkia kivijalkamyymälän tarpeellisuutta ja sen antamaa tukea verkkokaupalle, sekä muita myyntikanavia. Tällä hetkellä moni suomalainen brändi kokee haasteita yritystoiminnan kannattavuuden kanssa, ja monikanavaisuuden yleistyminen vaikuttaa myös vaatetusalan yrittäjien menestymiseen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tutkimustietoa B2B-ostajien päätöksentekoprosessista, yleisistä trendeistä vaatetusalan yrityksissä sekä palvelukonseptin kehittämisestä. Opinnäytetyö tehtiin Black Moda oy:lle, ja sen aiheena oli Aarrelabelin monikanavaisen palvelukonseptin kehittäminen B2B- ja B2C-asiakkaille.
Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimusta, ja tutkimusstrategiana on palvelumuotoiluprosessi. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselyn, benchmarkingin ja palvelupolkutyöpajan avulla. Kysely oli suunnattu Aarrelabelin B2B-asiakkaille, ja sen aineistoa on analysoitu monipuolisesti ja kattavasti. Kyselyaineiston analysoinnin lisäksi tässä opinnäytetyössä on perehdytty monipuolisesti muihin yrityksiin ja näiden toimintatapoihin sekä peilattu näitä kyselyssä saatuihin tuloksiin. Kyselyn ja benchmarkingin perusteella saatua aineistoa käytettiin palvelupolkutyöpajan pohjana. Palvelupolkutyöpajassa käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptin ideointiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään asiakastyytyväisyyden, verkkokaupan, monikanavaisuuden sekä B2B-myynnin teoriaa.
Opinnäytetyön tuloksena Aarrelabelille kehitettiin monikanavainen palvelukonsepti, joka yhdistää kivijalkamyymälän, verkkokaupan sekä muut myyntikanavat. Tutkimuksessa saatuja tuloksia tullaan hyödyntämään Aarrelabelin B2B-palvelun kehittämisessä sekä mahdollisten tulevien kivijalkamyymälöiden suunnittelussa. Tuloksia on mahdollista hyödyntää myös tekstiili- ja vaatetusalan muissa yrityksissä, joilla on sekä verkkokauppa että kivijalkamyymälä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli hankkia tutkimustietoa B2B-ostajien päätöksentekoprosessista, yleisistä trendeistä vaatetusalan yrityksissä sekä palvelukonseptin kehittämisestä. Opinnäytetyö tehtiin Black Moda oy:lle, ja sen aiheena oli Aarrelabelin monikanavaisen palvelukonseptin kehittäminen B2B- ja B2C-asiakkaille.
Opinnäytetyö edustaa laadullista tutkimusta, ja tutkimusstrategiana on palvelumuotoiluprosessi. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselyn, benchmarkingin ja palvelupolkutyöpajan avulla. Kysely oli suunnattu Aarrelabelin B2B-asiakkaille, ja sen aineistoa on analysoitu monipuolisesti ja kattavasti. Kyselyaineiston analysoinnin lisäksi tässä opinnäytetyössä on perehdytty monipuolisesti muihin yrityksiin ja näiden toimintatapoihin sekä peilattu näitä kyselyssä saatuihin tuloksiin. Kyselyn ja benchmarkingin perusteella saatua aineistoa käytettiin palvelupolkutyöpajan pohjana. Palvelupolkutyöpajassa käytettiin palvelumuotoilun menetelmiä palvelukonseptin ideointiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään asiakastyytyväisyyden, verkkokaupan, monikanavaisuuden sekä B2B-myynnin teoriaa.
Opinnäytetyön tuloksena Aarrelabelille kehitettiin monikanavainen palvelukonsepti, joka yhdistää kivijalkamyymälän, verkkokaupan sekä muut myyntikanavat. Tutkimuksessa saatuja tuloksia tullaan hyödyntämään Aarrelabelin B2B-palvelun kehittämisessä sekä mahdollisten tulevien kivijalkamyymälöiden suunnittelussa. Tuloksia on mahdollista hyödyntää myös tekstiili- ja vaatetusalan muissa yrityksissä, joilla on sekä verkkokauppa että kivijalkamyymälä.