Monimuotoisuuden johtaminen - kielen näkökulma
Rajala, Hannele (2024)
Rajala, Hannele
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515709
Tiivistelmä
Suomen työmarkkinat kansainvälistyvät ja se muuttaa työyhteisöjä ja koko yhteiskuntaa monimuotoisemmaksi. Organisaatioiden kansainvälisen yhteistyön, kansainvälisten opiskelijoiden sekä työperäisen maahanmuuton vuoksi on tarve tehdä käytännön valmisteluita monikulttuurisille ja monikielisille käytänteille, koulutuksille ja ohjeistuksille. Monimuotoisuus on merkittävä suuntaus, joka tuo uusia näkökulmia, ainutlaatuisuutta, osaavia ja sitoutuneita työntekijöitä, kilpailuetua, uusia asiakkaita ja menestystä organisaatioille.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan monimuotoisuuden ja sen johtamisen nykytilaa kielen näkökulmasta. Työn toinen tavoite oli löytää toimenpiteitä ja käytänteitä, mitkä tukevat toimeksiantajaa pyrkimyksessä lisätä englannin kielen käyttöä työtehtävissä. Kolmantena tavoitteena oli tutkia, millaiset kehittämistoimenpiteet auttavat tulevaisuudessa toimeksiantajaa edistämään kielellisesti monimuotoisemman työyhteisön kasvattavista.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy suunnitelma, joka tukee toimeksiantajan työyhteisöä kehittämään ja rakentamaan kielitietoisia käytänteitä.
Opinnäytetyön aiheesta rakentui teoreettinen viitekehys, jossa monimuotoisuuden teemaa käsiteltiin seuraavista näkökulmista: työyhteisön monimuotoisuus, monimuotoisuuden johtaminen ja kielen rooli työyhteisössä.
Opinnäytetyössä käytettiin monimenetelmäistä otetta, joka jaettiin kvalitatiiviseen ja kvantitatiiviseen lähestymistapaan. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tavoitteena ei ollut tilastollisesti yleistettävä lopputulos vaan tutkinnan kohteena olevan ilmiön syvällinen ymmärrys ja sen kuvaaminen. Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista teemahaastattelututkimusta ja lomakekyselyä. Tutkimukseen sisältyi viisi haastattelua ja yksi kysely, jotka toteutettiin maalis-toukokuussa 2024. Kyselytutkimuksen toteutin Webropol kysely- ja raportointisovelluksen avulla. Tulosten analysoinnissa hyödynsin Webropolin raportointityökalua havainnollistamaan taulukoita ja kuvaajia.
Opinnäytetyön tutkimustavoitteet saavutettiin ja lopputuloksena syntyi suunnitelma, jossa Kielitietoisen työyhteisön porrasmallia soveltamalla kasvatetaan kielitietoisuutta ja sen merkitystä monimuotoisessa työyhteisössä. Johtopäätöksenä kohdeorganisaatiolla on hyvät lähtökohdat lisätä englannin kielen käyttöä työtehtävissä monimuotoisen johtamisen keinoin sekä luottamuksellinen mentorointiohjelma avulla.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajan monimuotoisuuden ja sen johtamisen nykytilaa kielen näkökulmasta. Työn toinen tavoite oli löytää toimenpiteitä ja käytänteitä, mitkä tukevat toimeksiantajaa pyrkimyksessä lisätä englannin kielen käyttöä työtehtävissä. Kolmantena tavoitteena oli tutkia, millaiset kehittämistoimenpiteet auttavat tulevaisuudessa toimeksiantajaa edistämään kielellisesti monimuotoisemman työyhteisön kasvattavista.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyy suunnitelma, joka tukee toimeksiantajan työyhteisöä kehittämään ja rakentamaan kielitietoisia käytänteitä.
Opinnäytetyön aiheesta rakentui teoreettinen viitekehys, jossa monimuotoisuuden teemaa käsiteltiin seuraavista näkökulmista: työyhteisön monimuotoisuus, monimuotoisuuden johtaminen ja kielen rooli työyhteisössä.
Opinnäytetyössä käytettiin monimenetelmäistä otetta, joka jaettiin kvalitatiiviseen ja kvantitatiiviseen lähestymistapaan. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tavoitteena ei ollut tilastollisesti yleistettävä lopputulos vaan tutkinnan kohteena olevan ilmiön syvällinen ymmärrys ja sen kuvaaminen. Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista teemahaastattelututkimusta ja lomakekyselyä. Tutkimukseen sisältyi viisi haastattelua ja yksi kysely, jotka toteutettiin maalis-toukokuussa 2024. Kyselytutkimuksen toteutin Webropol kysely- ja raportointisovelluksen avulla. Tulosten analysoinnissa hyödynsin Webropolin raportointityökalua havainnollistamaan taulukoita ja kuvaajia.
Opinnäytetyön tutkimustavoitteet saavutettiin ja lopputuloksena syntyi suunnitelma, jossa Kielitietoisen työyhteisön porrasmallia soveltamalla kasvatetaan kielitietoisuutta ja sen merkitystä monimuotoisessa työyhteisössä. Johtopäätöksenä kohdeorganisaatiolla on hyvät lähtökohdat lisätä englannin kielen käyttöä työtehtävissä monimuotoisen johtamisen keinoin sekä luottamuksellinen mentorointiohjelma avulla.