Markkinointisuunnitelma B2B-yritykselle
Ojalammi, Janette (2024)
Ojalammi, Janette
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415628
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia B2B-yrityksen markkinointia ja sen perusteella laatia yritykselle markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajalla ei ennestään ollut markkinointisuunnitelmaa, joten ajatus lähti siitä. Tavoitteena oli laatia asiakaslähtöisen ja käytännöllisen markkinointisuunnitelman huomioiden yrityksen strategiaa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää markkinoinnin tutkimista B2B-yrityksen näkökulmasta huomioiden yrityksen strategian. Valitsin tutkimusmenetelmäksi kvalitatiivisen tutkimuksen, ja haastattelumuodoksi teemahaastattelun. Teemahaastattelun kysymykset on johdettu työn teoriasta ja haastateltavana ovat toimeksiantajan asiakkaat. Valitsin haastateltaviksi asiakkaat, koska halusin tehdä markkinointisuunnitelmasta asiakaslähtöisen. Tutkimusaineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysillä, joka oli deduktiivinen eli teorialähtöinen.
Haastatteluiden avulla sain asiakkaiden näkökulmaa tutkimukseeni. Asiakkaiden haastatteleminen tuotti antoisaa sisältöä markkinointisuunnitelmaan. Tutkimalla yrityksen asiakkaita, sain hyvän ymmärryksen markkinoinnin toimivuudesta nykyhetkeen asti, ja miten sitä voitaisiin muotoilla paremmaksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää markkinoinnin tutkimista B2B-yrityksen näkökulmasta huomioiden yrityksen strategian. Valitsin tutkimusmenetelmäksi kvalitatiivisen tutkimuksen, ja haastattelumuodoksi teemahaastattelun. Teemahaastattelun kysymykset on johdettu työn teoriasta ja haastateltavana ovat toimeksiantajan asiakkaat. Valitsin haastateltaviksi asiakkaat, koska halusin tehdä markkinointisuunnitelmasta asiakaslähtöisen. Tutkimusaineiston analysointi tapahtui sisällönanalyysillä, joka oli deduktiivinen eli teorialähtöinen.
Haastatteluiden avulla sain asiakkaiden näkökulmaa tutkimukseeni. Asiakkaiden haastatteleminen tuotti antoisaa sisältöä markkinointisuunnitelmaan. Tutkimalla yrityksen asiakkaita, sain hyvän ymmärryksen markkinoinnin toimivuudesta nykyhetkeen asti, ja miten sitä voitaisiin muotoilla paremmaksi.