Pelinkehittämisen vaiheet : Case Wake Up -pelin suunnittelu
Tuominen, Hanna (2024)
Tuominen, Hanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515706
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pelinkehittämisen vaiheita. Tarkoituksena on syventyä tarkemmin siihen, mitä kaikkea pelinkehittämisessä tulee ottaa huomioon. Mikä tekee pelistä mielenkiintoisen pelata? Kumpi on tärkeämpi pelaajan kannalta tarina vai grafiikka? Kenelle peli on suunnattu?
Tutkimuksessa käsitellään pelinkehittämiseen tarvittavat ohjelmat ja miten niitä käytetään, kuten Unity ja Blender. Käyn läpi myös mitä pelin testaamiseen kuuluu ja minkälaisia testausmenetelmiä peliprojekteissa voi käyttää. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään pelin julkaisuun liittyviä seikkoja, kuten lopputestaukseen, markkinointiin liittyviä asioita, sekä eri pelin julkaisualustoja.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitetään pelin pelisuunnitelmat, jossa kuvataan graafiset ja toiminnalliset elementit sekä pelin kehitysprosessi. Pelisuunnitelma sisältää pelin konseptin, tarinan, grafiikan ja kohdeyleisön määrittelyn. Peli suunniteltiin, siten, että sekä tarina että grafiikka tukisivat onnistunutta pelaajakokemusta. Onnistunut pelikehitys vaatii huolellista suunnittelua ja testausta.
Tutkimuksessa käsitellään pelinkehittämiseen tarvittavat ohjelmat ja miten niitä käytetään, kuten Unity ja Blender. Käyn läpi myös mitä pelin testaamiseen kuuluu ja minkälaisia testausmenetelmiä peliprojekteissa voi käyttää. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään pelin julkaisuun liittyviä seikkoja, kuten lopputestaukseen, markkinointiin liittyviä asioita, sekä eri pelin julkaisualustoja.
Opinnäytetyön lopputuloksena esitetään pelin pelisuunnitelmat, jossa kuvataan graafiset ja toiminnalliset elementit sekä pelin kehitysprosessi. Pelisuunnitelma sisältää pelin konseptin, tarinan, grafiikan ja kohdeyleisön määrittelyn. Peli suunniteltiin, siten, että sekä tarina että grafiikka tukisivat onnistunutta pelaajakokemusta. Onnistunut pelikehitys vaatii huolellista suunnittelua ja testausta.