Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Vaasan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Euroopan unionin kansainvälisen kuluttajakaupan arvonlisäverouudistus 1.7.2021 : käytännön vaikutukset verkkokauppayrityksiin

Pukkila, Susanna (2024)

 
Avaa tiedosto
Pukkila_Susanna.pdf (781.9Kt)
Lataukset: 


Pukkila, Susanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615827
Tiivistelmä
EU-alueen kuluttajille kohdistuvan verkkokaupankäynnin arvonlisäverosäännöksiä uudistettiin 1.7.2021 EU:n yhteisellä arvonlisäverouudistuksella. Käyttöön otettiin säännökset yhteisön sisäisten - ja maahantuotavien tavaroiden etämyynnistä sekä uusi One Stop Shop -järjestelmä. Muihin EU-maihin arvonlisäverovelvoitteiden syntymisen raja-arvoksi yhtenäistettiin 10 000 euroa ja alle 22 euron arvoisten tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverottomuus poistettiin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten uudistukset muuttivat arvonlisäveron määräytymistä ja kantomenettelyjä kansainvälisessä kuluttajakaupassa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin taloushallinnon - ja arvonlisäverotuksen asiantuntijoiden näkemyksiä uudistuksesta ja sen käytännön vaikutuksista verkkokauppayrityksiin.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu etämyynnin säännöksien ja 10 000 euron raja-arvon soveltamisen edellytyksistä sekä yhteisön sisäisten - ja maahantuotavien tavaroiden etämyynnin myyntimaa- ja laskutussäännöksistä. Lisäksi teoriakappaleissa käydään läpi One Stop Shop -järjestelmän eri osa-alueet ja niihin rekisteröityminen sekä järjestelmän käyttötapa. Tutkimuksen empiirinen osuus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto hankittiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla. Aineiston analysointi suoritettiin sisällönanalyysina.

Tutkimuksessa saatiin kokonaisvaltainen kuva uudistuksen käytännön vaikutuksista kansainvälisten verkkokauppayritysten arvonlisäverotukseen ja liiketoimintaan. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että etämyynnin säännökset ovat selkeyttäneet kansainvälisen kuluttajakaupan arvonlisäverotusta. One Stop Shop -järjestelmällä sekä koko EU-alueen laajuisella yhteisellä 10 000 euron vuosittaisella liikevaihdon raja-arvolla on onnistuttu vähentämään merkittävästi yritysten hallinnollista rasitusta. Alle 22 euron arvoisten tavaroiden maahantuonnin arvonlisäverottomuuden poistumisen nähtiin parantavan EU-alueen verkkokauppayritysten kilpailukykyä ja tekevän kaupankäynnistä EU-alueella tasapuolisempaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste