Henkilöbrändiin perustuvan verkkoportfolion rakentaminen
Kalliokoski, Suvi (2024)
Kalliokoski, Suvi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515756
Tiivistelmä
Tämän portfoliotyyppisen opinnäytetyön aihe on henkilöbrändiin perustuvan verkkoportfolion rakentaminen. Työn tavoitteena on rakentaa tekijälle henkilöbrändi ja oppia suunnittelemaan sekä toteuttamaan tälle henkilöbrändille perustuva ammatillinen verkkoportfolio.
Tietoperustassa syvennyttiin käsittelemään ensin yleisellä tasolla käsitettä brändi, sekä mitä merkitystä on henkilöbrändillä. Tämän jälkeen siirryttiin tarkastelemaan henkilöbrändin rakentamiseen kuuluvia vaiheita ja niihin liittyviä haasteita. Työ eteni tekijän oman henkilöbrändin rakentamisella itsetuntemuksen avulla. Itsetuntemuksen kasvattamisen apuvälineinä käytettiin VIA-analyysiä, 16personalities-persoonallisuustestiä, Peili™-käyttäytymisprofiilia ja SWOT-analyysiä. Henkilöbrändille määriteltiin lopuksi ammatillisia tavoitteita mukaillen oikea kohdeyleisö, sekä oma kohdepersoona.
Kun tekijän henkilöbrändistä oli saatu selkeä kuva, siirryttiin työn empiiriseen osaan. Empiirisessä osassa suunniteltiin ja toteutettiin työnhakuun soveltuva verkkoportfolio, jonka päätarkoitus oli esitellä onnistuneesti tekijän markkinointiprojekteja. Työstetyn portfolion sisältö, visuaalinen ilme, rakenne ja sisällytetyt työt suunniteltiin tukemaan työnhakua. Sivun toteutuksessa huomioitiin samanaikaisesti henkilöbrändin itsetuntemus sekä määritelty kohdepersoona.
Työn lopputuloksena toteutetun verkkoportfolion onnistumista mitattiin analysoimalla sen tarpeellisuutta ja hyötyä tekijän työnhakuun. Lisäksi pohdittiin työprosessin aikana opittuja asioita ja työn jatkokehittämistä.
Tuotoksessa onnistuttiin, sillä lopputuloksena toteutettiin ammattimainen verkkoportfolio, joka korostaa vahvuuksia esitellen kohdepersoonalle oikeanlaisesti markkinoinnin asiakasprojekteja. Valmis verkkoportfolio on nähtävillä osoitteessa https://www.kalliokoskisuvi.com.
Työ on aloitettu helmikuussa 2024 ja se on valmistunut toukokuussa 2024.
Tietoperustassa syvennyttiin käsittelemään ensin yleisellä tasolla käsitettä brändi, sekä mitä merkitystä on henkilöbrändillä. Tämän jälkeen siirryttiin tarkastelemaan henkilöbrändin rakentamiseen kuuluvia vaiheita ja niihin liittyviä haasteita. Työ eteni tekijän oman henkilöbrändin rakentamisella itsetuntemuksen avulla. Itsetuntemuksen kasvattamisen apuvälineinä käytettiin VIA-analyysiä, 16personalities-persoonallisuustestiä, Peili™-käyttäytymisprofiilia ja SWOT-analyysiä. Henkilöbrändille määriteltiin lopuksi ammatillisia tavoitteita mukaillen oikea kohdeyleisö, sekä oma kohdepersoona.
Kun tekijän henkilöbrändistä oli saatu selkeä kuva, siirryttiin työn empiiriseen osaan. Empiirisessä osassa suunniteltiin ja toteutettiin työnhakuun soveltuva verkkoportfolio, jonka päätarkoitus oli esitellä onnistuneesti tekijän markkinointiprojekteja. Työstetyn portfolion sisältö, visuaalinen ilme, rakenne ja sisällytetyt työt suunniteltiin tukemaan työnhakua. Sivun toteutuksessa huomioitiin samanaikaisesti henkilöbrändin itsetuntemus sekä määritelty kohdepersoona.
Työn lopputuloksena toteutetun verkkoportfolion onnistumista mitattiin analysoimalla sen tarpeellisuutta ja hyötyä tekijän työnhakuun. Lisäksi pohdittiin työprosessin aikana opittuja asioita ja työn jatkokehittämistä.
Tuotoksessa onnistuttiin, sillä lopputuloksena toteutettiin ammattimainen verkkoportfolio, joka korostaa vahvuuksia esitellen kohdepersoonalle oikeanlaisesti markkinoinnin asiakasprojekteja. Valmis verkkoportfolio on nähtävillä osoitteessa https://www.kalliokoskisuvi.com.
Työ on aloitettu helmikuussa 2024 ja se on valmistunut toukokuussa 2024.