Maakuntamedian nuorennusleikkaus - Mikä Kainuun Sanomien digissä kiinnostaa nuorta yleisöä?
Suutari, Tiina (2024)
Suutari, Tiina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615809
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää nuoren yleisön kiinnostusta Kainuun Sanomien digitaaliseen sisältöön ja kartoittaa, mitä maakuntamedia voisi tehdä kiinnos-tuksen lisäämiseksi ja nuoren yleisön tavoittamiseksi. Tutkimus kartoitti Kajaanin am-mattikorkeakoulun opiskelijaryhmän median käyttöä, näkemyksiä Kainuun Sanomien digitaalisista sisällöistä sekä selvitti, millaista sisältöä opiskelijat toivovat maakuntame-dialta. Tavoitteena oli, että tutkimuksen tulokset auttavat maakuntamedian toimitusta tuottamaan nuorta yleisöä kiinnostavaa digitaalista sisältöä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin maakuntamediaa, journalismia, sosiaalista mediaa, nuorten median käyttöä, digitaalisia sisältöjä, juttutyyppejä sekä sitä, mikä vai-kuttaa yleisön kiinnostukseen digitaaliseen journalismiin.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyjä ja työpajaa. Tutkimukseen osallistui opiskelijaryhmä, joka seurasi Kainuun Sanomien digitaalisia sisältöjä kahden viikon ajan ja antoi siitä palautetta. Tutkimuksen lopuksi opiskelijat ideoivat työpajassa Kainuun Sanomille sopivia ja heitä kiinnostavia sisältöjä.
Kehittämistyön tulosten mukaan Kainuun Sanomat on nuoren yleisön tuntema brändi mutta vain vähän seurattu. Heikointa Kainuun Sanomien sisällössä olivat kuvat. Opis-kelijoita kiinnostivat heidän elämäänsä liittyvät sisällöt, rikokset ja onnettomuudet, julki-suuden henkilöt, urheilu, henkilötarinat, kolumnit sekä paikalliset tapahtuma- ja meno-tiedot. Kiinnostukseen eniten vaikuttavia tekijöitä sisällöissä olivat aihe, otsikko ja kuva. Sosiaalinen media on tärkeä nuoren yleisön tavoittamiseksi. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimuksien kanssa.
Kehittämistyö tuotti kehittämis- ja sisältöideoita maakuntamedialle ja kannusti kiinnittä-mään huomiota yleisöön jo sisältöjä suunniteltaessa.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin maakuntamediaa, journalismia, sosiaalista mediaa, nuorten median käyttöä, digitaalisia sisältöjä, juttutyyppejä sekä sitä, mikä vai-kuttaa yleisön kiinnostukseen digitaaliseen journalismiin.
Kehittämistyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyjä ja työpajaa. Tutkimukseen osallistui opiskelijaryhmä, joka seurasi Kainuun Sanomien digitaalisia sisältöjä kahden viikon ajan ja antoi siitä palautetta. Tutkimuksen lopuksi opiskelijat ideoivat työpajassa Kainuun Sanomille sopivia ja heitä kiinnostavia sisältöjä.
Kehittämistyön tulosten mukaan Kainuun Sanomat on nuoren yleisön tuntema brändi mutta vain vähän seurattu. Heikointa Kainuun Sanomien sisällössä olivat kuvat. Opis-kelijoita kiinnostivat heidän elämäänsä liittyvät sisällöt, rikokset ja onnettomuudet, julki-suuden henkilöt, urheilu, henkilötarinat, kolumnit sekä paikalliset tapahtuma- ja meno-tiedot. Kiinnostukseen eniten vaikuttavia tekijöitä sisällöissä olivat aihe, otsikko ja kuva. Sosiaalinen media on tärkeä nuoren yleisön tavoittamiseksi. Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiempien tutkimuksien kanssa.
Kehittämistyö tuotti kehittämis- ja sisältöideoita maakuntamedialle ja kannusti kiinnittä-mään huomiota yleisöön jo sisältöjä suunniteltaessa.