Hoidon jatkuvuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Digitaalisessa sote-keskuksessa
Koskela, Jaana; Sarajärvi, Sanna (2024)
Koskela, Jaana
Sarajärvi, Sanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715909
Tiivistelmä
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueelle perustettiin digitaalinen sosiaali- ja terveyskeskus (Digitaalinen sote-keskus) vuonna 2023. Palvelu laajenee koko hyvinvointialueen asukkaiden käyttöön asteittain. Hoidon jatkuvuus on tärkeä osa terveydenhuoltoa ja tukee palvelujen yhteensovittamista. Hoidon jatkuvuudella on merkittäviä vaikutuksia terveydenhuollon laatuun, tehokkuuteen, kustannuksiin, yhteistyöhön ja väestön terveyteen. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli vahvistaa hoidon jatkuvuuden toteutumista Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Digitaalisessa sote-keskuksessa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan kehittää hoidon jatkuvuuden toteutumisen edellytyksiä.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Digitaalisen sote-keskuksen henkilöstön kokemuksia hoidon jatkuvuudesta teemahaastattelulla ja tuotettiin tietoa kehittämistyön pohjalle. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Aineistosta muodostui yhteensä 7 pääluokkaa; vuorovaikutus digitaalisissa palveluissa, tiedon jatkuvuus, ammattilaisten välinen yhteistyö, asiakaslähtöiset palvelut Digitaalisessa sote-keskuksessa, tarpeen mukaisen hoidon järjestäminen ja rajat ylittävän hoidon haasteet. Digitaalisen sote-keskuksen ammattilaiset kokivat yhteistyön yksikössä toimivan hyvin. Myös hoidon saatavuus yksikössä oli hyvää. Tulokset osoittivat, että tiedon jatkuvuutta ja erityisesti rajat ylittävää yhteistyötä tulee kehittää.
Kehittämisvaiheessa hoidon jatkuvuuden toteutumisen edellytyksiä vahvistettiin tutkimustuloksista nousseiden kehittämistarpeiden pohjalta. Hoidon jatkuvuutta tukevia käytäntöjä suunniteltiin hyödyntämällä yhteiskehittämismenetelmiä. Käytänteillä pyrittiin vahvistamaan erityisesti tiedon saatavuutta ja yhteistyön toteutumista. Jatkossa yhteistyön edistämisellä voidaan parantaa hoidon jatkuvuuden toteutumista Digitaalisen sote-keskuksen ja terveysasemien välillä.
Digitaalisen sote-keskuksen hoidon jatkuvuudesta ei ollut aiempaa tutkimusta. Tutkimustulosten avulla tunnistettiin yksikössä hoidon jatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä, joita voidaan hyödyntää käytännön toiminnan kehittämisessä. Tutkimustulosten mukaan hoidon jatkuvuus on tärkeä osa hyvin toimivia palveluita. Hoidon jatkuvuuden toteutuessa ja integroinnin onnistuessa hoidon laatu paranee. Tutkimus toi esiin myös hoidon jatkuvuuden ulottuvuuksien tärkeyden laadukkaalle terveydenhuollon toteuttamiselle suhteessa hoidon saatavuuteen. The digital social and healthcare center was established for the Nort Ostrobothnia wellbeing services county in 2023. Digital social and healthcare center is a service intended for all residents of North Ostrobothnia, where individuals can access digital services regardless of time and place. It offers residents the same services as traditional social and healthcare centers. The service offerings include, for example, assessment of care needs, health counseling and remote appointments. The purpose of the research was to strengthen the realization of continuity of care in North Ostrobothnia's digital social and healthcare center. Continuity of care is an important part of healthcare and supports the coordination of services. Continuity of care has significant impacts on the quality, efficiency, costs, cooperation, and positively affects the population's health.
The study consisted of two phases. In the first phase, the experiences of nursing professionals working in the North Ostrobothnia wellbeing services county’s digital social and healthcare center regarding continuity of care were gathered through thematic interviews and was produced as a basis for development work. A total of 7 main categories emerged from the data: interaction in digital services, continuity of information, collaboration among professionals, customer-oriented services, organizing need-based care, and challenges in cross-border care. In the second phase, practices supporting continuity of care were developed based on the research results using co-development methods.
There was no previous research on the continuity of care in the digital social and healthcare center. The research results identified factors affecting continuity of care in the unit, which can be utilized in the development of practical operations. According to the research findings, continuity of care is an important component of well-functioning services. When continuity of care is achieved and successfully integrated, the quality of care improves. The study also highlighted the importance of all dimensions of continuity of care for high-quality healthcare delivery in relation to care accessibility.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa tutkittiin Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen Digitaalisen sote-keskuksen henkilöstön kokemuksia hoidon jatkuvuudesta teemahaastattelulla ja tuotettiin tietoa kehittämistyön pohjalle. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Aineistosta muodostui yhteensä 7 pääluokkaa; vuorovaikutus digitaalisissa palveluissa, tiedon jatkuvuus, ammattilaisten välinen yhteistyö, asiakaslähtöiset palvelut Digitaalisessa sote-keskuksessa, tarpeen mukaisen hoidon järjestäminen ja rajat ylittävän hoidon haasteet. Digitaalisen sote-keskuksen ammattilaiset kokivat yhteistyön yksikössä toimivan hyvin. Myös hoidon saatavuus yksikössä oli hyvää. Tulokset osoittivat, että tiedon jatkuvuutta ja erityisesti rajat ylittävää yhteistyötä tulee kehittää.
Kehittämisvaiheessa hoidon jatkuvuuden toteutumisen edellytyksiä vahvistettiin tutkimustuloksista nousseiden kehittämistarpeiden pohjalta. Hoidon jatkuvuutta tukevia käytäntöjä suunniteltiin hyödyntämällä yhteiskehittämismenetelmiä. Käytänteillä pyrittiin vahvistamaan erityisesti tiedon saatavuutta ja yhteistyön toteutumista. Jatkossa yhteistyön edistämisellä voidaan parantaa hoidon jatkuvuuden toteutumista Digitaalisen sote-keskuksen ja terveysasemien välillä.
Digitaalisen sote-keskuksen hoidon jatkuvuudesta ei ollut aiempaa tutkimusta. Tutkimustulosten avulla tunnistettiin yksikössä hoidon jatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä, joita voidaan hyödyntää käytännön toiminnan kehittämisessä. Tutkimustulosten mukaan hoidon jatkuvuus on tärkeä osa hyvin toimivia palveluita. Hoidon jatkuvuuden toteutuessa ja integroinnin onnistuessa hoidon laatu paranee. Tutkimus toi esiin myös hoidon jatkuvuuden ulottuvuuksien tärkeyden laadukkaalle terveydenhuollon toteuttamiselle suhteessa hoidon saatavuuteen.
The study consisted of two phases. In the first phase, the experiences of nursing professionals working in the North Ostrobothnia wellbeing services county’s digital social and healthcare center regarding continuity of care were gathered through thematic interviews and was produced as a basis for development work. A total of 7 main categories emerged from the data: interaction in digital services, continuity of information, collaboration among professionals, customer-oriented services, organizing need-based care, and challenges in cross-border care. In the second phase, practices supporting continuity of care were developed based on the research results using co-development methods.
There was no previous research on the continuity of care in the digital social and healthcare center. The research results identified factors affecting continuity of care in the unit, which can be utilized in the development of practical operations. According to the research findings, continuity of care is an important component of well-functioning services. When continuity of care is achieved and successfully integrated, the quality of care improves. The study also highlighted the importance of all dimensions of continuity of care for high-quality healthcare delivery in relation to care accessibility.