Hertsikan ala-asteen perusparannuksen tilasuunnitelma ja laajennus
Posio, Hannaleena (2024)
Posio, Hannaleena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415626
Tiivistelmä
Kaupunginmuseo on nostanut esille huolen, että Helsingin oman asuntotuotannon vanhoja koulurakennuksia on purettu paljon.
Helsingin kaupungin talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa Hertsikan ala-asteen Hillerikujan toimipisteelle on esitetty perusparannusta ja laajennusta. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä olivat tämän 1961-luvulla valmistuneen koulurakennuksen tilalliset mahdollisuudet ja kuinka rakennus saatiin vastaamaan nykypäivän määräyksiä ja tukemaan pedagogisesti monipuolista opetusta.
Aihetta tutkittiin 1950-60 -luvun kouluarkkitehtuuriin ja sen aikaisiin suunnitteluperiaatteisiin perehtymällä. Tutkimuksessa otettiin sidosryhmät osaksi lähtötieto- ja analyysiprosessia. Lisäksi tutkittiin Länsi-Herttoniemen aluehistoriaa ja alueen kehityksen vaikutuksia koulun tilatarpeisiin.
Tämän työn tavoitteena oli saada nykyinen koulurakennus toiminnallisesti vastaamaan mukautuvaa ja monipuolista opetusta sekä säilyttää kyläkoulumainen toiminta ja välttyä purkavalta uudisrakentamiselta.
Helsingin kaupungin talonrakennushankkeiden rakentamisohjelmassa Hertsikan ala-asteen Hillerikujan toimipisteelle on esitetty perusparannusta ja laajennusta. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä olivat tämän 1961-luvulla valmistuneen koulurakennuksen tilalliset mahdollisuudet ja kuinka rakennus saatiin vastaamaan nykypäivän määräyksiä ja tukemaan pedagogisesti monipuolista opetusta.
Aihetta tutkittiin 1950-60 -luvun kouluarkkitehtuuriin ja sen aikaisiin suunnitteluperiaatteisiin perehtymällä. Tutkimuksessa otettiin sidosryhmät osaksi lähtötieto- ja analyysiprosessia. Lisäksi tutkittiin Länsi-Herttoniemen aluehistoriaa ja alueen kehityksen vaikutuksia koulun tilatarpeisiin.
Tämän työn tavoitteena oli saada nykyinen koulurakennus toiminnallisesti vastaamaan mukautuvaa ja monipuolista opetusta sekä säilyttää kyläkoulumainen toiminta ja välttyä purkavalta uudisrakentamiselta.