RoPS fanituotevalikoiman uudistaminen
Sutinen, Aleksi; Välikangas, Ville (2024)
Sutinen, Aleksi
Välikangas, Ville
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415304
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan RoPS:n fanituotemyynnin uudistamista brändiuudistuksen näkökulmasta. Pääongelmana oli selvittää, miten RoPS:n brändiuudistus voisi näkyä fanituotemyynnissä ja vastata kannattajien mieltymyksiin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineistonkeruussa hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja, kannattajahaastatteluja, kyselyä seurayhteisölle sekä benchmarkkausta. Tietoperustana käytettiin runsaasti eri kirjallisuutta, muun muassa markkinoinnista, brändäyksestä sekä urheiluliiketoiminnasta. Lisäksi tietopohjaa täydennettiin internetistä löytyvillä aiheeseen liittyvillä lähteillä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Ropsin brändiuudistus voisi parhaiten heijastua fanituotemyynnissä ja miten kannattajien odotuksiin voitaisiin vastata entistä paremmin. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään mitkä ovat parhaimpia myyntikanavia fanituotemyynnissä sekä miten tuotteiden laatu vaikuttaa fanien ostopäätökseen.
Tulokset osoittivat, että Ropsin brändiuudistuksen onnistunut näkyminen fanituotemyynnissä edellyttää tiivistä vuorovaikutusta seurayhteisön kanssa sekä fanituotteiden suunnittelussa että markkinoinnissa. Kannattajien odotusten huomioiminen on avainasemassa fanituotemyynnin menestyksen kannalta. Opinnäytetyötä voi käyttää alkusysäyksenä RoPS:n fanituotemyynnin uudistamiselle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Ropsin brändiuudistus voisi parhaiten heijastua fanituotemyynnissä ja miten kannattajien odotuksiin voitaisiin vastata entistä paremmin. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään mitkä ovat parhaimpia myyntikanavia fanituotemyynnissä sekä miten tuotteiden laatu vaikuttaa fanien ostopäätökseen.
Tulokset osoittivat, että Ropsin brändiuudistuksen onnistunut näkyminen fanituotemyynnissä edellyttää tiivistä vuorovaikutusta seurayhteisön kanssa sekä fanituotteiden suunnittelussa että markkinoinnissa. Kannattajien odotusten huomioiminen on avainasemassa fanituotemyynnin menestyksen kannalta. Opinnäytetyötä voi käyttää alkusysäyksenä RoPS:n fanituotemyynnin uudistamiselle.