Markkinatutkimuksen tulosten hyödyntäminen sisäisen auditointipalvelun suunnittelussa
Nikkinen, Elina (2024)
Nikkinen, Elina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515730
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli luoda teoreettinen viitekehys kaupalliselle sisäisen auditoinninpalvelulle markkinatutkimuksen tuloksia hyödyntäen. Tutkimuksen tilannut yritys haluaa kehittää palveluitaan. Jotta palveluiden myyntiä voidaan kehittää, haluttiin ymmärtää mahdollisia uusia asiakkaita markkinatutkimuksen avulla. Markkinatutkimuksen avulla haluttiin selvittää Uudellamaalla sijaitsevien leipomoiden ostohalukkuutta palvelua kohtaan ja sitä minkälaisia standardeja on käytössä, sekä palvelun tarpeellisuutta.
Tutkimuksen menetelmä oli kyselytutkimus, joka toteutettiin Google Formsin avulla. Markkinatutkimus toteutettiin enimmäkseen kvantitatiivisena markkinatutkimuksena, mutta kyselyssä oli myös kvalitatiivisia kysymyksiä.
Markkinatutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kaupalliselle sisäiselle auditointipalvelulle on kysyntää ja potentiaalia. Tehdyn tutkimuksen tuloksena saatiin paljon tarpeellista tietoa kyselyyn vastanneiden leipomoiden sisäisestä auditoinnista ja käytössä olevista standardeista. Saatujen tulosten perusteella keskityttiin rakentamaan BRC-standardille sisäisen auditoinninpalvelun teoreettinen viitekehys. Tämän työn lopputuloksena saatiin sisäisen auditointipalvelun teoreettinen viitekehys, joka keskittyy BRC-standardiin. Sisäinen auditointipalvelu ei ole vielä valmis myytäväksi, vaan se antaa raamit asiakasyrityksen suunnitella sitä mieluisakseen.
Tutkimuksen menetelmä oli kyselytutkimus, joka toteutettiin Google Formsin avulla. Markkinatutkimus toteutettiin enimmäkseen kvantitatiivisena markkinatutkimuksena, mutta kyselyssä oli myös kvalitatiivisia kysymyksiä.
Markkinatutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että kaupalliselle sisäiselle auditointipalvelulle on kysyntää ja potentiaalia. Tehdyn tutkimuksen tuloksena saatiin paljon tarpeellista tietoa kyselyyn vastanneiden leipomoiden sisäisestä auditoinnista ja käytössä olevista standardeista. Saatujen tulosten perusteella keskityttiin rakentamaan BRC-standardille sisäisen auditoinninpalvelun teoreettinen viitekehys. Tämän työn lopputuloksena saatiin sisäisen auditointipalvelun teoreettinen viitekehys, joka keskittyy BRC-standardiin. Sisäinen auditointipalvelu ei ole vielä valmis myytäväksi, vaan se antaa raamit asiakasyrityksen suunnitella sitä mieluisakseen.