Perusteltu päätelmä ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä
Ovaska, Maija (2024)
Ovaska, Maija
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515739
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052515739
Tiivistelmä
Insinöörityössä tarkasteltiin ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä annettavaa perusteltua päätelmää. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä (YVA-menettely) tutkitaan hankeen suoria ja välillisiä vaikutuksia ympäristöön.
YVA-menettelyn osapuolina toimivat hankkeesta vastaava, yhteysviranomainen, mahdollinen YVA-konsultti, hankkeen vaikutusalueen asukkaat ja yhteisöt sekä muut hankkeesta kiinnostuneet viranomaiset. YVA-menettely alkaa ennakkoneuvottelulla, jonka jälkeen tehdään YVA-ohjelma. YVA-ohjelma kuulutetaan ja yhteysviranomainen antaa siitä lausunnon. Ohjelmavaiheen jälkeen tehdään YVA-selostus, joka kuulutetaan ja josta yhteysviranomainen tekee perustellun päätelmän.
Perusteltu päätelmä on YVA-menettelyn viimeinen vaihe. YVA-lain muuttuessa 2017 perusteltu päätelmä tuli ensimmäistä kertaa lakiin. Perusteltu päätelmä on yhteysviranomaisen itsenäinen kannanotto YVA-selostuksesta. Jos YVA-selostus on puutteellinen, pitää YVA-selostusta täydentää. Hankkeen lupavaiheessa tarkistetaan perustellun päätelmän ajantasaisuus, jolloin perusteltu päätelmä ajantasaistetaan tarvittaessa.
Insinöörityön lopussa tutkittin annettujen perusteltujen päätelmien määrää ja aiheita, jotka oli annettu YVA-lain voimaantulon 16.5.2017 jälkeen. Vuoden 2023 loppuun mennessä perusteltuja päätelmiä oli annettu 159 kappaletta. Perusteltujen päätelmien määrästä huomasi alueellisia eroja. Erityisen paljon YVA-menettelyjä oli tehty Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Varinais-Suomen alueilla. Eniten perusteltuja päätelmiä oli annettu energiantuotannon alalta. Tutkielman tarkastelujaksolta 16.5.2017–31.12.2023 löydettiin 14 täydennettyä YVA-selostusta ja ajantasaistettuja perusteltuja päätelmiä. Eniten täydennyksiä oli tehty luonnonvarojen ottoa ja käsittelyä -hanketyypistä, kun taas ajantasaistettuja perusteltuja päätelmiä oli tehty eniten kemianteollisuuden ja liikenteen alalta. Työ osoitti, että uuden lain voimaantulon jälkeen täydennyksiä ja ajantasaistuksia on tehty varsin vähän. Tämä johtuu siitä, että viranomaiset pyrkivät ohjaamaan hankkeita jo ennen varsinaisen menettelyn loppua, joka vähentää menettelyn jälkeisten muutosten tarvetta.
YVA-menettelyn osapuolina toimivat hankkeesta vastaava, yhteysviranomainen, mahdollinen YVA-konsultti, hankkeen vaikutusalueen asukkaat ja yhteisöt sekä muut hankkeesta kiinnostuneet viranomaiset. YVA-menettely alkaa ennakkoneuvottelulla, jonka jälkeen tehdään YVA-ohjelma. YVA-ohjelma kuulutetaan ja yhteysviranomainen antaa siitä lausunnon. Ohjelmavaiheen jälkeen tehdään YVA-selostus, joka kuulutetaan ja josta yhteysviranomainen tekee perustellun päätelmän.
Perusteltu päätelmä on YVA-menettelyn viimeinen vaihe. YVA-lain muuttuessa 2017 perusteltu päätelmä tuli ensimmäistä kertaa lakiin. Perusteltu päätelmä on yhteysviranomaisen itsenäinen kannanotto YVA-selostuksesta. Jos YVA-selostus on puutteellinen, pitää YVA-selostusta täydentää. Hankkeen lupavaiheessa tarkistetaan perustellun päätelmän ajantasaisuus, jolloin perusteltu päätelmä ajantasaistetaan tarvittaessa.
Insinöörityön lopussa tutkittin annettujen perusteltujen päätelmien määrää ja aiheita, jotka oli annettu YVA-lain voimaantulon 16.5.2017 jälkeen. Vuoden 2023 loppuun mennessä perusteltuja päätelmiä oli annettu 159 kappaletta. Perusteltujen päätelmien määrästä huomasi alueellisia eroja. Erityisen paljon YVA-menettelyjä oli tehty Etelä-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Varinais-Suomen alueilla. Eniten perusteltuja päätelmiä oli annettu energiantuotannon alalta. Tutkielman tarkastelujaksolta 16.5.2017–31.12.2023 löydettiin 14 täydennettyä YVA-selostusta ja ajantasaistettuja perusteltuja päätelmiä. Eniten täydennyksiä oli tehty luonnonvarojen ottoa ja käsittelyä -hanketyypistä, kun taas ajantasaistettuja perusteltuja päätelmiä oli tehty eniten kemianteollisuuden ja liikenteen alalta. Työ osoitti, että uuden lain voimaantulon jälkeen täydennyksiä ja ajantasaistuksia on tehty varsin vähän. Tämä johtuu siitä, että viranomaiset pyrkivät ohjaamaan hankkeita jo ennen varsinaisen menettelyn loppua, joka vähentää menettelyn jälkeisten muutosten tarvetta.