Hoitoisuusluokitusjärjestelmän hyödyntäminen osaamisen kehittämisessä: teemahaastattelu sairaalafysiologian yksikön hoitohenkilöstölle Keski-Suomen Sairaala Novassa
Väisänen, Auli (2024)
Väisänen, Auli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052716001
Tiivistelmä
Terveydenhuollon muuttuvassa työympäristössä potilasturvallisen ja laadukkaan toiminnan turvaaminen edellyttää terveydenhuollon ammattilaisilta jatkuvaa osaamisen ja toiminnan arviointia, kehittämistä ja uudistamista. Esihenkilöt tarvitsevat johtamisensa tueksi tietoa henkilöstön osaamistarpeista ja toimintaresurssien riittävyydestä. Hoitotyössä henkilöstösuunnittelun ja toiminnan kehittämisen tukena hyödynnetään hoitoisuusluokitusta, jossa potilas luokitellaan hoidon vaativuuden ja hoitajan työmäärän mukaiseen hoitoisuusluokkaan. Keski-Suomen hyvinvointialueella on vuonna 2021 otettu käyttöön diagnostisella palvelualueella hoitoisuusluokitusjärjestelmä, jossa potilaalle suoritettu tutkimus tai toimenpide luokitellaan hoitajan arvioiman kuormittavuuden mukaan hoitoisuusluokkaan 1–4. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla hoitoisuusluokitusjärjestelmän hyödynnettävyyttä voidaan edistää hoitohenkilöstön osaamisen ja toiminnan kehittämisessä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilöstön näkemyksiä hoitoisuusluokituksen käytöstä sairaalafysiologian yksikössä. Tutkimukseen osallistui kymmenen hoitajaa ja haastattelut toteutettiin kolmena ryhmähaastatteluna lokakuussa 2023. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan hoitohenkilöstöllä hoitoisuusluokan valintaan vaikuttivat tutkimuksen kulku, tutkimustilanteen hallinta ja tutkimustilanteen turvallisuuden hallinta sekä subjektiivinen näkemys ja toimintamallin selkeys. Kehitettävää hoitoisuusluokitusjärjestelmässä ilmeni käytön toiminnallisuudessa ja hoitoisuusluokitustietojen raportoimisessa ja hyödyntämisessä. Johtopäätökset ja tutkimustulokset osoittavat, että hoitoisuusluokitusta voidaan hyödyntää toiminnan suunnittelun tukena tarkastelemalla hoitoisuusluokan 3 esiintyvyyttä eri tutkimuksissa. Selvittämällä hoitoisuusluokan 3 valintaan vaikuttavia tekijöitä voidaan arvioida toiminnan kehittämistarpeita. Hoitohenkilöstön osaamisen kehittämistarpeita voidaan havaita tarkastelemalla hoitoisuusluokan 3 ja hoitoisuusluokan 4 esiintyvyyttä tutkimuksissa. Tiedottamalla yksikössä säännöllisesti hoitoisuusluokitustiedoista edistetään niiden hyödyntämistä käytännön työhön vaikuttavalla tavalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata hoitohenkilöstön näkemyksiä hoitoisuusluokituksen käytöstä sairaalafysiologian yksikössä. Tutkimukseen osallistui kymmenen hoitajaa ja haastattelut toteutettiin kolmena ryhmähaastatteluna lokakuussa 2023. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten mukaan hoitohenkilöstöllä hoitoisuusluokan valintaan vaikuttivat tutkimuksen kulku, tutkimustilanteen hallinta ja tutkimustilanteen turvallisuuden hallinta sekä subjektiivinen näkemys ja toimintamallin selkeys. Kehitettävää hoitoisuusluokitusjärjestelmässä ilmeni käytön toiminnallisuudessa ja hoitoisuusluokitustietojen raportoimisessa ja hyödyntämisessä. Johtopäätökset ja tutkimustulokset osoittavat, että hoitoisuusluokitusta voidaan hyödyntää toiminnan suunnittelun tukena tarkastelemalla hoitoisuusluokan 3 esiintyvyyttä eri tutkimuksissa. Selvittämällä hoitoisuusluokan 3 valintaan vaikuttavia tekijöitä voidaan arvioida toiminnan kehittämistarpeita. Hoitohenkilöstön osaamisen kehittämistarpeita voidaan havaita tarkastelemalla hoitoisuusluokan 3 ja hoitoisuusluokan 4 esiintyvyyttä tutkimuksissa. Tiedottamalla yksikössä säännöllisesti hoitoisuusluokitustiedoista edistetään niiden hyödyntämistä käytännön työhön vaikuttavalla tavalla.