Palvelumyynnin kehittäminen Power Finland Oy:ssä
Kujanpää, Helena (2024)
Kujanpää, Helena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415272
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415272
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisenä tavoitteena oli tutkia lisäpalvelumyynnin heikkouden syitä ja kehittää käytännön ratkaisuja kassatyöntekijöiden myyntiosuuden parantamiseksi yrityksessä Power. Opinnäytetyön tuloksena syntyi konkreettinen palvelumyynnin käsikirja. Käsikirja tarjoaa käytännön työkaluja ja ohjeita kassa-työntekijöille myynnin tehostamiseksi. Tutkimuksen pääkysymys oli "miten kehittää palvelumyyntiä yrityksessä?", ja siihen liittyvät alakysymykset olivat "miksi palvelumyynti on alhaisella tasolla yrityksessä?" sekä "millaisia käytännön toimenpiteitä voidaan toteuttaa lisäpalvelumyynnin parantamiseksi?".
Teoriaosuudessa käytiin läpi myynnin ja markkinoinnin perusteita, syvennyttiin myyntipsykologiaan ja avattiin tarkemmin lisämyynnin merkitystä yrityksen tuloksen kannalta. Lisäksi tarkasteltiin organisaatiokulttuurin ja myynnin johtamisen roolia henkilökunnan motivoimisessa, mikä taas vaikuttaa myyntituloksiin. Teoriapohjan avulla luotiin kyselylomake, joka julkaistiin yrityksen omassa viestintäkanavassa kassatyöntekijöiden omassa ryhmässä.
Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään syitä sille, miksi palvelumyynti ei ole halutulla tasolla yrityksessä Power ja luomaan kassatyöntekijöille käsikirja palvelumyynnin tueksi. Tietoperustaan haettiin tietoa keskeisillä käsitteillä kuten myynti, myynnin kehittäminen ja palvelumyynti. Kyselylomakkeen avulla kerättyyn aineistoon perustuen luotiin käytännön ratkaisuja palvelumyynnin parantamiseksi kassatyöntekijöiden näkökulmasta.
Jatkokehittämisehdotuksina esitettiin koulutusohjelmien kehittämistä sekä palkkiojärjestelmän tarkastelua kassatyöntekijöiden kannustamiseksi tehokkaampaan palvelumyyntiin. Säännöllisten palautteiden avulla Power voi seurata palvelumyynnin kehittymistä ja tunnistaa parannuskohteita, mikä voi edistää kassatyöntekijöiden työhyvinvointia ja yrityksen palvelumyynnin tehokkuutta.
Teoriaosuudessa käytiin läpi myynnin ja markkinoinnin perusteita, syvennyttiin myyntipsykologiaan ja avattiin tarkemmin lisämyynnin merkitystä yrityksen tuloksen kannalta. Lisäksi tarkasteltiin organisaatiokulttuurin ja myynnin johtamisen roolia henkilökunnan motivoimisessa, mikä taas vaikuttaa myyntituloksiin. Teoriapohjan avulla luotiin kyselylomake, joka julkaistiin yrityksen omassa viestintäkanavassa kassatyöntekijöiden omassa ryhmässä.
Kyselytutkimuksen avulla pyrittiin selvittämään syitä sille, miksi palvelumyynti ei ole halutulla tasolla yrityksessä Power ja luomaan kassatyöntekijöille käsikirja palvelumyynnin tueksi. Tietoperustaan haettiin tietoa keskeisillä käsitteillä kuten myynti, myynnin kehittäminen ja palvelumyynti. Kyselylomakkeen avulla kerättyyn aineistoon perustuen luotiin käytännön ratkaisuja palvelumyynnin parantamiseksi kassatyöntekijöiden näkökulmasta.
Jatkokehittämisehdotuksina esitettiin koulutusohjelmien kehittämistä sekä palkkiojärjestelmän tarkastelua kassatyöntekijöiden kannustamiseksi tehokkaampaan palvelumyyntiin. Säännöllisten palautteiden avulla Power voi seurata palvelumyynnin kehittymistä ja tunnistaa parannuskohteita, mikä voi edistää kassatyöntekijöiden työhyvinvointia ja yrityksen palvelumyynnin tehokkuutta.