Maanmittausalan koulutusohjelman kehittäminen
Heikkinen, Lasse; Ritola, Elias (2024)
Heikkinen, Lasse
Ritola, Elias
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415512
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan aluksi maanmittausalan historiaa, koulutusta, työllistymismahdollisuuksia sekä alan yhdistyksiä ja järjestöjä. Tämän jälkeen analysoidaan tutkimuskyselyä ja käydään sen tuloksia läpi.
Tutkimuskyselyn avulla kartoitettiin maanmittausalalla opiskelevien lähtökohtia alalle hakeutumisesta sekä opiskelun että valmistumisen jälkeisestä ajasta. Tutkimuskyselyyn osallistui 59 opiskelijaa. Kyselyn tuloksista koottiin laaja raportti, jossa on taulukoita ja yhteenvetoja vastauksista.
Tutkimustulokset antavat kattavan kuvan maanmittausalan opiskelijoiden mielipiteistä alaa kohtaan. Tulokset osoittavat, että alalla vallitsee positiivinen ilmapiiri, mutta kehityskohteitakin löytyy. Muun muassa markkinoinnin kehittäminen nostettiin yhdeksi haasteeksi.
Yhteiskunnassa ei yleisesti tunneta maanmittausalan monipuolisuutta riittävästi, mikä osaltaan vähentää kiinnostusta alaa kohtaan. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää opettajien työkaluna, kun opetussuunnitelmia päivitetään vastaamaan paremmin työnantajien tarpeita ja opiskelijoiden toiveita. Tavoitteena on varmistaa, että maanmittausalan koulutus on ajantasaista ja vastaa alan vaatimuksia nyt ja tulevaisuudessa. Tehokkaan markkinoinnin avulla saataisiin myös paljon uusia innokkaita opiskelijoita.
Tutkimuskyselyn avulla kartoitettiin maanmittausalalla opiskelevien lähtökohtia alalle hakeutumisesta sekä opiskelun että valmistumisen jälkeisestä ajasta. Tutkimuskyselyyn osallistui 59 opiskelijaa. Kyselyn tuloksista koottiin laaja raportti, jossa on taulukoita ja yhteenvetoja vastauksista.
Tutkimustulokset antavat kattavan kuvan maanmittausalan opiskelijoiden mielipiteistä alaa kohtaan. Tulokset osoittavat, että alalla vallitsee positiivinen ilmapiiri, mutta kehityskohteitakin löytyy. Muun muassa markkinoinnin kehittäminen nostettiin yhdeksi haasteeksi.
Yhteiskunnassa ei yleisesti tunneta maanmittausalan monipuolisuutta riittävästi, mikä osaltaan vähentää kiinnostusta alaa kohtaan. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää opettajien työkaluna, kun opetussuunnitelmia päivitetään vastaamaan paremmin työnantajien tarpeita ja opiskelijoiden toiveita. Tavoitteena on varmistaa, että maanmittausalan koulutus on ajantasaista ja vastaa alan vaatimuksia nyt ja tulevaisuudessa. Tehokkaan markkinoinnin avulla saataisiin myös paljon uusia innokkaita opiskelijoita.