Luontokasvatus alakoulussa vuosiluokilla 1-2
Eetu, Jämsä (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luontokasvatus alakoulussa vuosiluokilla 1-2. Idea tutkielmaan lähti omasta mielenkiinnostani: miksi alakouluopetuksessa ei esiinny juurikaan luontokasvatusta? Tämä havainto perustui omiin kokemuksiini luokanopettajan sijaisena viiden vuoden ajalta. Halusin lähteä tuottamaan kasvattajille helposti hyödynnettävää materiaalia sekä kartuttamaan omaa tietotaitoani tulevaisuuden ammattiani luokanopettajuutta varten.
Helposti hyödynnettävä materiaali tarkoitti tässä tutkielmassa lyhyitä videoita. Tutkielma olikin toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkielman kirjallinen osuus koostui suurimmaksi osaksi teoriaosuudesta. Osuudessa kävin läpi tärkeitä luontokasvatuksen osa-alueita, kuten luontoyhteyttä, luonnon hyödyntämistä oppimisympäristönä sekä luonnon terveysvaikutuksia. Videot käsikirjoitettiin perusopetuksen opetussuunnitelman ja teoriaosuuteen kerätyn aineiston sekä oman tietotaitoni pohjalta.
Tutkielman tuloksena syntyi kahdeksan lyhyttä videota, joissa kerrotaan yleisesti luontokasvatuksesta sekä neljän eri oppiaineen luontoistamisesta. Pohdinnassani päädyin siihen, että luokanopettajilla ei ole tarpeeksi helposti hyödynnettävää materiaalia, jotta heidän resurssinsa riittäisivät luontokasvatuksen säännölliseen toteuttamiseen. Tutkielmalla halusin tuoda helpotusta tähän ongelmaan.
Helposti hyödynnettävä materiaali tarkoitti tässä tutkielmassa lyhyitä videoita. Tutkielma olikin toiminnallinen opinnäytetyö. Tutkielman kirjallinen osuus koostui suurimmaksi osaksi teoriaosuudesta. Osuudessa kävin läpi tärkeitä luontokasvatuksen osa-alueita, kuten luontoyhteyttä, luonnon hyödyntämistä oppimisympäristönä sekä luonnon terveysvaikutuksia. Videot käsikirjoitettiin perusopetuksen opetussuunnitelman ja teoriaosuuteen kerätyn aineiston sekä oman tietotaitoni pohjalta.
Tutkielman tuloksena syntyi kahdeksan lyhyttä videota, joissa kerrotaan yleisesti luontokasvatuksesta sekä neljän eri oppiaineen luontoistamisesta. Pohdinnassani päädyin siihen, että luokanopettajilla ei ole tarpeeksi helposti hyödynnettävää materiaalia, jotta heidän resurssinsa riittäisivät luontokasvatuksen säännölliseen toteuttamiseen. Tutkielmalla halusin tuoda helpotusta tähän ongelmaan.