Valmennusosaamisen kartoitus Kouvolan Urheiluakatemiassa
Lindström, Jukka (2024)
Lindström, Jukka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715892
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa osaamiskartoitus Kouvolan urheiluakatemian valmentajille. Tavoitteena oli saada tietoa valmentajien osaamisesta sekä mahdollisista kehityskohteista. Työn toimeksiantajana toimii Kouvolan Urheiluakatemia. Kouvolan Urheiluakatemia on kasvattaja-akatemia, joka toimii Kouvolan ja Iitin alueella.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli päätoimiset valmentajat, jotka toimivat myös akatemiavalmentajina Kouvolassa. Heille on tehty valmentajakyselyjä, mutta valmennuksen osaamiskartoitusta ei ole aikaisemmin tehty. Osaamiskartoitus toteutettiin valmentajan itsearviointina, jossa, arvioitavat osa-alueet olivat suomalaisen valmennusosaamisen mallista. Suomalaisen valmennusosaamisen malli oli työn teoriapohjana kuten myös osaaminen ja osaamisen kehittäminen. Lisäksi valmentajilta kysyttiin myös osaamisen kehittämiseen liittyviä kysymyksiä.
Tutkimukseen vastasi kuusi valmentajaa, jolloin vastausprosentiksi tuli 66,7 %. Tutkimuksessa valmentajat arvioivat oman lajiosaamisen kaikkein parhaimmaksi taidoksi, kun taas verkostoitumistaidot arvioitiin kaikkein heikoimmaksi. Kokonaisuudessaan valmennusosaamisen taso oli hyvä.
Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että valmentajien mielestä osaamista tulisi kehittää jatkuvasti. Tämän tulisi tapahtua erilaisia koulutusmenetelmiä käyttämällä mm. työssä oppimalla, sosiaalisella oppimisella sekä perinteisillä koulutusmenetelmillä.
Tutkimusten tulosten perusteella akatemian valmennuskoulutukset tullaan suunnittelemaan uudella tavalla. Samoin tutkimustulokset otetaan huomioon akatemian uuden strategian suunnittelussa.
Tutkimuksen kohdejoukkona oli päätoimiset valmentajat, jotka toimivat myös akatemiavalmentajina Kouvolassa. Heille on tehty valmentajakyselyjä, mutta valmennuksen osaamiskartoitusta ei ole aikaisemmin tehty. Osaamiskartoitus toteutettiin valmentajan itsearviointina, jossa, arvioitavat osa-alueet olivat suomalaisen valmennusosaamisen mallista. Suomalaisen valmennusosaamisen malli oli työn teoriapohjana kuten myös osaaminen ja osaamisen kehittäminen. Lisäksi valmentajilta kysyttiin myös osaamisen kehittämiseen liittyviä kysymyksiä.
Tutkimukseen vastasi kuusi valmentajaa, jolloin vastausprosentiksi tuli 66,7 %. Tutkimuksessa valmentajat arvioivat oman lajiosaamisen kaikkein parhaimmaksi taidoksi, kun taas verkostoitumistaidot arvioitiin kaikkein heikoimmaksi. Kokonaisuudessaan valmennusosaamisen taso oli hyvä.
Tutkimuksessa tuli myös ilmi, että valmentajien mielestä osaamista tulisi kehittää jatkuvasti. Tämän tulisi tapahtua erilaisia koulutusmenetelmiä käyttämällä mm. työssä oppimalla, sosiaalisella oppimisella sekä perinteisillä koulutusmenetelmillä.
Tutkimusten tulosten perusteella akatemian valmennuskoulutukset tullaan suunnittelemaan uudella tavalla. Samoin tutkimustulokset otetaan huomioon akatemian uuden strategian suunnittelussa.